“Bug” (skönhetsfel) 10-dygnsprognos

Eftersom jag i stort sett dagligen besöker radar och 10-dygnsprognosen ligger dessa som fasta sidor/flikar i min webbläsare. När jag tar upp flikarna på morgonen så uppdateras radarsidan automatiskt. För att få senaste 10-dygnsprognosen behöver jag uppdatera (refresh) sidan TVÅ gånger.

(iPad, Safari, senaste versionerna per dagens datum)
Kjell Kristiansson

Kommentarer

  • Hej Kjell,

    Vi har tyvärr inte lyckats återskapa detta problem.

    För det första laddas inte våra sidor om automatiskt utan om du har flikar öppna bör du behöva ladda om dessa när du tar upp flikarna på morgonen för att få uppdaterad information.

    Varför du behöver ladda om 10-dygnsprognosen 2 gånger vet vi tyvärr inte.

    Att radarsidan blir automatiskt uppdaterad kan bero på att Safari har en viss mängd minne som den kan använda. Om du har radarsidan i bakgrunden och då öppnar en annan tjänst som behöver minne och det inte finns utrymme för det skrotas radartjänsten. Så när du öppnar radarfliken igen laddas den om igen och den blir uppdaterad.

    Vilken iPad har du och vilken version av safari? Har du provat att använda chrome och i så fall får du samma problem?

    Vänliga Hälsningar
    Therese
  • Hej Therese

    Vi har fyra iPads (mini 4, pro 9,7", pro 12.9" och Air 4). Problemet med laddningen av sidan finns på alla.

    Alla är fullt uppdaterade och har senaste versionen av iPadOS (15.2).

    Har för mig att problemet kom för någon månad sedan när ni ändrade webbsidan. Tidigare fanns ett liknande problem. Då var man tvungen att uppdatera sidan två ggr för att den skulle använda/hitta rätt position (ort).

    Jag har ett 10-tal permanenta flikar. 10-dygnsprognosen är den enda som har det här fenomenet/problemet. Alla andra uppdateras efter en refresh. Så något är fel med sidan.

    När jag testade i kväll var felet borta. Inga uppdateringar på mina iPads? Någon som hittat felet?
    Kjell Kristiansson
  • Hej Kjell,

    Behöver bara ett förtydligande, förekommer bara problemet på morgonen? Men på kvällen finns inte problemet eller är felet helt avhjälp helt och hållet?

    Vänliga Hälsningar
    Therese
  • Hej igen Therese

    Felet/problemet var borta nu kl 10:59. En "refresh" och jag hade prognosen från 10:04.

    Återkommer om jag ser felet igen.
    Kjell Kristiansson
  • Hej Kjell,

    Det låter bra.

    Ha en fin dag!

    Vänliga hälsningar
    Therese
  • I går vi kl 16 var problemet tillbaka. Fanns kvar vid 22 och nu i dag vid 11. FYI.
    Kjell Kristiansson
  • Hej,

    Tack för informationen.
    Har du testat om du har samma problem för Chrome?
    Det kan även vara så att din router eller internetleverantör har mellan-cachar som strular. Har du möjlighet att testa ett ett annat nätverk på samma ipad, får du då samma problem?
    Använder du dig av https? Dvs börjar länken på https://www.smhi.se och inte http://www.smhi.se. Det är https som bör användas det är den säkra sidan.

    Vänliga hälsningar
    Therese