Brandriskkartorna: Förklaringar på färgerna

Hej
Det är ju så torrt i marken så jag kolla in brandriskkartorna. Jag saknar en förklaring till färgerna: vad betyder blått, gult, grönt, rött.... Kollade också "Lär dig mer om brandriskkartor" och där fanns olika brandrisknivåer tydligt beskrivna, men inte vilken färg de motsvarar. Idag fanns ju många färger på kartorna så man gissar nog ganska rätt, men den dagen hela landet är t ex gult och grönt - hur ska man tolka det rätt? Jag önskar mig en färgskala med förklaringar i direkt anslutning till kartan.
För övrigt var kartorna snygga och lättlästa med tydliga skillnader mellan de olika färgerna.

Kommentarer

  • Hej Marie, tack för ditt inlägg!
    I kartmodulen på Brandriskprognos - 5 dygn, uppe till höger, har du en infällbar svart flik, där hittar du legenden till kartorna. Tack för din feedback kring "Lär dig mer om brandriskkartor", vi får se till att förtydliga detta.
    Önskar dig en fortsatt bra onsdag!
  • TACK Marie.

    Tänk också på oss färgblinda.
    Förurom hennes förklaringar så ge oss också en symbol (cirklar/trianglar/kvadrater eller vad som) så att vi kan uppmärksamma varningarna.

    /Magnus
  • Hej Magnus, tack för ditt förslag!

    Tillgänglighetsanpassning av tjänsterna ska göras framöver.
    Anpassningen är planerad att göras inför nästkommande säsong.

    Ha det gott!
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.