Blåser det inte mera nu för tiden än tidigare år?

Blåser det inte mera nu än tidigare år? Tycker att nu för tiden går det nästan inte vara ute pga blåsten. Beror det på klimat förändringar? MVh Magnus.

Kommentarer

  • Hej!

    Det är en fråga som dyker upp då och då, och saken har analyserats noggrant. Resultaten visar att medelvindhastigheten för Sverige har minskat med ca 4 % sedan 1951, men skillnaden är inte statistiskt signifikant. Här finns en rapport:

    https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.8498!/meteorologi_138v2.pdf

    Att man som individ kan tycka att "det blåser mera nu än förr" beror nog i första hand på att man med åren blir mera känslig för vind och vindavkylning, även om det givetvis kan finnas även lokala orsaker (kalhyggen, etc). Redan på 60-talet minns jag att äldre personer brukade säga "det var värst vad det blåser nuförtiden, så mycket blåste det aldrig förr!". Men den objektiva statistiken stödjer alltså inte sådana slutsatser.

  • Kommentar till kundtjänst. Frågan gäller våren eller de senaste månaderna.
  • Hej!

    Vilken plats är det som ni tänker på?
  • Hudiksvall med omnejd.
  • Den vindmätande stationen nära Hudiksvall är Kuggören. Medelvindhastigheten under år 2000-2016 var där 4.85 m/s. Medelvindhastigheten hittills i år har varit 4.78 m/s.