Betydelse av dygnsnederbördssiffrorna

Prognos på nederbördsmängd för ett visst dygn verkar inte vara lika med summan av dess 24 timmar. Hur ska siffrorna läsas? Jag tittar på Södermalm, Stockholm.

Kommentarer

  • Hej!

    Rent observationsmässigt sträcker sig nederbördsdygnet från klockan 06 UTC på morgonen till klockan 06 UTC efterföljande morgon. Nederbördssumman räknas alltså till det första dygnet även om nederbörden har fallit tidigt på morgonen det andra dygnet. Detta har historiska orsaker: observatörerna skulle inte behöva stiga upp mitt i natten för att mäta nederbörd. Detta var förstås också ett utslag av den gamla tidens tyngdpunkt på västra Europa. För observatörer på helt andra longituder kunde klockslagen förstås betyda just precis uppstigning mitt i natten!

    När det gäller prognoser så kan man göra på andra sätt. Men exakt vad man kan göra beror på modellens tidsupplösning. För de allra närmaste dygnen finns timupplösning, då kan nederbördssummor adderas så att intervallet motsvarar svensk normaltid eller svensk sommartid. Men för nederbördssummor lite längre fram i tiden är tidsupplösningen i modellerna lägre, och då blir man bunden av modellernas brytpunktsklockslag, och dessa går enligt UTC (00 UTC, 06 UTC, osv).

    Viktigt är att det alltid står angivet mellan vilka klockslag en nederbördssumma gäller.
  • Tack så mycket för klargörande svar! Jag kunde inte hitta några konstiga siffror som exempel idag. Återkommer om jag hittar några !