Bedrövligt dåliga prognoser

Hej SMHI
Jag befinner mig just nu i centrala Göteborg där det hela morgonen varit ett TJOCKT molntäcke över hela staden enda ut till förorterna och kusten. Jag har hela morgonen följt prognosen som visat antingen klar sol eller växlande molnighet. Varje timme har ni uppdaterat om att solen ska spricka upp nästa timma men timme efter timme går och det är fortfarande ett TJOCKT molntäcke över hela staden.

Jag kan, utan utbildning och kunskap inom ämnet, genom att enkelt titta ut genom mitt fönster, lätt förutspå att vi kl 11 (som ni sa att det skulle vara och är sol) eller kl 12 (som också tydligen ska vara sol) inte HAR eller kommer FÅ den sol som ni utlovar.

Det som förvånar mig mest är att ni idag har utlovat en 100% säker prognos i Göteborg och i skrivande stund står det på er sida att det kommer vara strålande sol kl 17 idag (med 100% säkerhet). Ska bli YTTERST intressant att se hur 100% den är sedan.

Tittar man på "senaste dygnet" i Göteborg har ni ju väldigt lämpligt nu i efterhand korrigerat med mörka moln på er prognos. Det roliga är dock att ni menar att det kl 9 och 10 ändå tittat fram lite sol vilket är ett skämt.
HUR kan ni ha så fel, hela tiden?

Kommentarer

  • Hej!

    Ortsprognoserna är automatiskt genererade från den modellkörning som används och kan därför ofta inte ta hänsyn till de allra senaste timmarnas utveckling. Det ser ut som modellkörningen i ditt fall inte snappat upp det område som tagit sig in över Göteborg.

    Bäst är alltid att läsa meteorologens manuellt skrivna prognoser för den aktuella regionen, http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/mete...

    När det gäller regnskurar och moln är det också bra att följa den senaste utvecklingen genom att titta på radarn som finns på startvyn samt 10-dygnsprognosen. Där kan du i högerfältet välja att se radar, nederbörd och moln.

  • Okej, är det ens okej att den inte har "snappat" upp detta område? Tycker ni borde ha bättre koll än så.

  • Förstår att det känns frustrerande när prognoserna inte stämmer, men det är tyvärr en osäkerhet som finns när det gäller att studera atmosfärens fysiska och kemiska processer. Här kan du läsa mer om varför prognoserna inte alltid stämmer http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/v...

  • Hej!
    Förstår fortfarande inte varför ni inte kan snappa upp det område som ligger just nu över Göteborg. Er prognos ser för närvarande ut enligt bifogat och har även bifogat en bild på hur det faktiskt ser ut!
    Skulle uppskatta om ni kunde åtminstone uppdatera med hyfsad prognos

    Bifogade filer:

  • Hej!

    Det är flera som hört av sig om felprognosen för västkusten, och jag har skickat vidare det till prognoscentralen. Fick det här svaret från en av våra meteorologer:

    Ingen modell hade fångat de dimmoln som bildades inatt över Västkusten, även på fm trodde vi att de skulle skingras innan lunch. Det är saker som händer ibland, ett par gånger per år. Det hade inte hjälpt med Norska, danska eller andra appar för den delen. Datorerna hade antagligen inte fått 100% rätt information, men ibland kanske en ökning av luftens fuktighet med bara 2-3 % kunna ge en helt annan utveckling än som var tänkt!

  • Det är ju snarare regel än undantag att era timme för timme prognoser är fel..... oftast är de även tvärs emot vad meterolgen skriver i sin kommentar.. i regel är det bäst att titta ut för om timme för timme visar regn händer det att kommentaren säger rätt soligt.. medan det i verkligheten är helt mulet och uppehåll-..
    dessutom den här timme för timme prognosen ändras ju radikalt... när jag stiger upp kan de visa det ska bli sol hela dagen och runt 23 efter frukost har de ändrats till regn skurar och 15 grader.. tror de ändras många gånger per dag och tittar man på prognoserna för kommande dagar är fel procenten hög det går inte att planerar något Ni kan visa sol på fredagen när jag tittar på torsdagen.. på morgonen har ni ändrat till dagsregn... och ställer in mina planer för att sedan konstatera att det blev inget regn.. utan rätt fint.. Idag säger meterologen det ska komma regn i kommentaren för Jönköping medan timme för timme tagit bort det....VAD ska man tro på

  • Hej!

    Varför försöker ni ha en sådan exakthet i era prognoser när de är så svåra att beräkna/förutspå och känsliga för vad som går in i beräkningsvariablerna? Bifogade bilder är ett exempel på hur prognosen kan variera med mindre än 12 timmars mellanrum. Vore det inte bättre att ha en mindre detaljerad prognos, en mer generell, som därmed är med överensstämmande? Ex borde det kunna vara regnskurar till och från i bifogat exempel kommande 10 dagar (inte per dag och absolut inte med timmar utsatta), där det står en kommentar i stil med "osäkert väder kommande dagarna, risk för regn eller regnskurar, men skulle kunna bli uppehåll". Då sätter man förväntningar efter det. Men när ni nu skriver nederbörd kl 12 om 3 dagar, då blir förväntningarna utefter det.

    Bifogade filer:

  • Hej Filip!

    Det du söker efter, en mer generell prognos finns redan under "Meteorologens kommentar" på hemsidan och i appen. Jag brukar alltid rekommendera att komplettera den automatiskt genererade ortsprognosen med meteorologens manuellt skrivna prognos. Texten kan fånga upp om det är risk för regn, hårda vindar etc, något som ortsprognosen inte är lika bra på.

    Här är en direktlänk till sidan: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/mete...

  • Hej igen,
    Tack för svar. Jag undrar mer vad syftet med 10-dagarsprognoserna är. De borde bytas ut mot mer generella prognoser som ex "kommande 1-3 dagarna ser vi det här, efter det ser det ut att bli...". Som det är nu så byts prognoserna ut hela tiden då de är så känsliga för vad som stoppas i dem.
    Bifogat ytterligare en bild som är ca 12 h senare än bilderna ovan (som också har 12 h mellan sig). Bara för vädret idag så har det ändrats från sol till regn tillbaka till sol, inom 24 h. Hela resterande del av 10 dagars prognosen är också uppdaterad fram och tillbaka. Så min fråga är, vad ska jag använda denna prognos till då den varierar ett par gånger per dag?

  • Håller med. Om SMHI inte ens kan förutsäga vädret den närmaste timmen, varför bryr ni er om att ha 10-dygnsprognoser? En stilla undran bara då jag bor på västra sidan av landet nära kusten och prognoserna är alltför ofta ganska taffliga.

  • Prognoser är just prognoser. Jag förstår det. Att väder är föränderligt begriper jag också. Men ni får jobba på det där med att kalla statistik och sannolika medelvärden för en prognos. Det är det inte. Ni påstår klockan 10.17 att Stockholm i nuet har sol och har haft sol i några timmar BAKÅT i tiden(???). Jag ska fiska, jag skiter i om det är härligt på stranden, men, komplettera statistiska medelvärden med en flukt ut genom fönstret, kanske?! Helt uppriktigt är jag bättre på att spå väder enkom genom att studera moln, vindar och vad djur gör, än vad ni är med alla era manicker.

  • Hej.
    Vad är det för mening med att som meteorolog gissa hur vädret varit eller kommer att bli? Ni behöver i alla fall inte göra det i radio i samband med väderleksprognoserna, som förhoppningsvis inte bygger på gissningar, även om man ofta kan tro det.

    Här är två exempel på onödiga och felaktiga påståenden den senaste tiden:

    1. Den 26 augusti strax eftet kl 16.30 sade meteorologen i P4 Uppland att den dagen varit årets varmaste med 28 grader. En månad tidigare (den 26 juli) sade man, också i P4 Uppland, att det dagen före (25 juli) varit 29,9 grader i Uppsala och 30 grader i Enköping.

    2. I väderleksprognosen den 31 augusti kl 07.55 i P1 sades att det under dagen skulle bli omkring 25 grader i ostligaste Götaland, vilket troligen skulle bli årets sista dag med högsommartemperatur.

    Runt månadsskiftet juli-augusti 2015 sade man också något om att det troligen inte skulle komma någon period med sol och värme mer den sommaren, vilket inte heller stämde. I alla fall inte i södra Sverige där det var både soligt och varmt i augusti.

    Ett exempel på felaktig väderleksprognos är från
    P4 Uppland den 1 juli i år strax efter kl 13.30 då det sades att eftermiddagen skulle bli "solig och fin" i Uppland, men några minuter senare bröt det ut ett kraftigt och långvarigt åskväder. Det kom inte heller nåon åskvarning från SMHI via SMS till min mobiltelefon, vilket det aldrig har gjort denna sommar trots att det varit en hel del åskväder, däremot har det kommit åskvarningar då det inte blivit något åskväder, så den tjänsten verkar vara meningslös och till ingen hjälp.

  • Datum för åskvädret i ovanstående exempel på felaktig väderleksprognos är fel, ska vara lördagen den 2 juli 2016.

  • Hej!
    Eftersom jag är en fltig golfare är jag särskilt intresserad av väder. Jag brukar följa prognoserna från SMHI, DMI, YR och Klart.Se. Det som förvånar mig att prognoserna kan vara så olika.
    Har nu sökt vädret för Kivik i Skåne för dagarna 28-29 september.
    SMHI säger att det skall rengna båda dagarna och inte så lite heller, 7,1 mm under onsdagen och 19,6 mm under torsdagen.
    Yr säger 0 mm under dagen 08.00-24.00.
    DMI säger0,5 mm under onsdag förmiddag och 1 mm under torsdag kväll.
    Klart.se säger 1 m.m. under onsdagen och 0,1 mm under torsdagen.
    Man frågar sig osökt har man så olka kristallkulor?

  • Hej. Prognosen visar just nu att det i Kivik den 28 september kommer 2,9 mm och den 29 september 2,5 mm. Du kan läsa mer om hur våra prognoser uppdateras och varför det kan skilja. http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/v....

  • Jag noterar att den här diskussionen har några månader på nacken, men jag kan inte låta bli att nämna den fullständigt värdelösa prognos som SMHI klarade av att leverera dagen innan midsommarafton i år. De påstod då att det i Katrineholm inte bara skulle regna, utan det skulle komma över 40 mm regn under detta dygn (tror faktiskt det var över 60 mm det stod), men på midsommarafton kom det knappt något regn överhuvudtaget.

    Att inte klara av att lämna en någotsådär korrekt prognos mindre än 24 timmar i förväg är nog bland det sämsta jag någonsin sett.