Ännu en misslyckad 'förbättring'

Ni har gjort texten större men samtidigt har kartorna blivit (förhållandevis) på tok för små. Försöker man förstora sidan (Vädret i Sverige - Tidigare versionen), försvinner all text och bara kartan blir kvar. Allt blir till en enda röra.! Har prövat med Internet Explorer och Firefox.
Tyvärr måste jag säga att alla förändringar ni gör oavkortat leder till en försämring av sidan. Mycket tråkigt - dags att kicka den ansvarige programmeraren?

Kommentarer

  • Hej Eddie! Tack för synpunkten. Just den tjänsten kommer att fasas ut eftersom den inte uppfyller en hel del tekniska krav. Den är baserad på gammal teknik och tappar gradvis stöd i takt med att det kommer nya versioner av webbläsare.
    Vi hänvisar istället till denna tjänst, som uppdateras löpande: https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser#geonameid=2688368
    Leif Webbkoordinator
  • Blivit för stor text, Att det blivit svårt att läsa. Iallafall  på 27 tum 1080 skärm. Typ se på en bild/ ord /avdelning i taget istället för se alla samtidigt. Svårt längre få övergripande grepp på sidan.
    Allt skriker ut på sidan...
  • Hej!
    Tyvärr måste jag instämma med Eddie - era "förbättringar" ger jag inte mycket för. Nu har ni ju förstört startsidan också från vilken man kunde relativt snabbt manövrera sig fram till de funktioner man ville titta på.
    Hur har ni tänkt nu då?
    Ni har ju inte en hemsida som är värd namnet längre - då får den vara hur glassig och modern som helst.
    Er inte längre så vänligen
    Bertil Nordin
    Rättvik
  • Hej, jag har snappat att det finns en nyare sida för http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2671224&redirect=false men finns det en liknande för http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/satellit-europa för den sidan är inte direkt användarvänlig längre.

  • Jag är ledsen men SMHI:s webbsida är nog sämst i Sverige. Totalt oläslig på iPad och nu ännu svårare för oss boende vid kusten och båtberoende att hitta relevant data. Färre orter att söka på och svårare att avläsa typ havsvattennivå om man ens hittar dit - fasligt många knapptryck!
  • Hej på er och tack för återkoppling. Beklagar att några av er har kommit i kläm.
    Lite bakgrundsinfo hittar ni i denna artikel: https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/nu-blir-texten-storre-pa-smhi-se-1.117401

    Vi har utgått från den statistik vi ser om våra användare. Idag så är det allt vanligare att man har skärmar med hög upplösning, vilket gör att webbplatser generellt går upp i storlek. Baksidan är att det blir väldigt stort för de som fortfarande är kvar på lägre upplösningar.

    Olle och Bertil: Ingen toppenlösning men ni kan minska storleken med Ctrl och minus. Alternativs Ctrl och rullhjul på musen. Eller så byter ni till en högre upplösning om er dator tillåter det. Olle, en nyfiken fråga, så jag förstår bättre. Hur kommer det sig att du kör 1080 på en 27 tums skärm?

    Björn: Det där ser trasigt ut. Så ska det inte se ut och så ser det inte ut när vi kollar. Vilken upplösning har du på din skärm?
    Leif Webbkoordinator
  • Hej igen!

    Ja nog tycker jag att det är skräp att man skall behöva övergå till att titta på yr.no istället för smhi - det är väl nog att de spöar oss på skidor eller hur???
    Bertil i Rättvik
  • Hej Sylvia! Konstigt att den inte funkar på din iPad- Det har sett bra ut i våra tester med läsplattor. På vilket sätt är den oläslig? Kan du skicka en bild?

    Har du kollat dessa tjänster? Här finns havsvattenstånd och annat bra för båtfolk:
    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,station=none
    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kust-beta#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wind,geonameid=2700630
    Leif Webbkoordinator
  • RE: Leif från SMHI har svarat på:

    Japp det såg taskigt ut. Kollade upplösningen och den skärmen låg på 1920x1080 och då slog det mig att hxb inte stämmer med vad jag såg. Tog bort delningen till de andra två skärmarna och när jag startade upp sidan igen var den helt ok, även när jag lagt till de två andra skärmarna igen.  Mystiskt.
  • Hej!
    En fråga eller två som jag gärna vill ha svar på, är följande.
    Varför lyssnar inte SMHI på vad folk vill ha?

    Det är samma vissa som för något år sedan. När ni ändrade den lokala orten till det sämre.
    Tidigare fick vi en mycket snabb överblick hur vädret skulle bli. Den var riktigt bra på den tiden. Det får vi inte nu. Och ännu sämre när ni förstorade texten härom dagen.
    Går jag in på lokalvädret i YR.NO eller KLART.SE så behöver jag inte scrolla i huvudtaget för att få en klar överblick hur vädret ska bli.
    Varför klara dessa två aktörer det? Och inte SMHI?

    Ja! Jag använder alla tre när jag ska ut på mina inventeringsrundor. Då vill jag få en snabb överblick på vädret innan jag sticker ut. Jag ska inte behöva scrolla eller klicka på dagens väder. (När alla tre visar snarlikt väder, då litar jag på prognosen. Inte enbart på en väderprognos.)

    Jag tar en sista fråga.
    När man tittar på den gamla bra kartan så får man med flera orter och vädersymboler. Den ser mer proffsigare ut med mer information.
    På den nya dåliga väderkartan är det färre orter och symboler, samt ser amatörmässig ut.
    Varför är det så?

    Tacksam för några svar.
    Rolf
  • 1920x1080  glömde p.  1080p,  7 år gammal skärm
    Ska man ha 27 tum idag. typ byta till 4k för att se på smhi, Är som ingen ide kostar en del pengar att få bra/vettig hoppar över det till nästa steg då det finns att ha framför datorn.
    Blir ju 32 tum nästa steg man skaffar sig 4k då de kommer ner i pris. Och vettiga modeller

    Upplösning och storleken på sidorna är problem överallt på webben. Med tanke folk kopplar till dator till 55- 65 tum tv apparater. plattor, telefoner osv.
    Vad som är lösningen. Vet inte, Är det som dagens problem på webben på de flesta sidor som blivit anpassade till plattor och telefoner. Förr fick man all info på en sida/skärm. Nu idag ägna sig mer tid att scrolla hela tiden... Än se på sidan.

  • Kockar och soppa?
    Ute är vädret mest en enda regn- och blåstsoppa och inne på SMHI tävlar "webbkockarna" om att få till en ännu värre soppa på sin site. Klåfingrigheten saknar motstycke och när vanliga engagerade väderkollare ställer en relevant fråga varför, ja då flyter ett "teflonsvar" mest likt Goddag Yxskaft upp.
    Sluta att peta i alla menyer och undermenyer och öka prognossäkerheten genom mer obs-data och tätare gridar. Det är där värdet av prognossäkerheten ökar.
    Kom nu inte med det allombekanta svaret: vi har förbättrat vår site genom...
  • Hej! Att i stället för att ha femdagarstabellen *bredvid* (lokala) kartan, ha ett outnyttjat fält, är... inte bra.
  • Jag tycker att radarbilden laddas långsamt efter uppdateringen.
  • Hej! Jag håller med Eddie att kartorna blivit för små och texten för stor. Måste allt anpassas till mobilen numera? Kan inte webbplatsen anpassa sidan så det ser skapligt ut på olika enheter?
  • Om ni fasar ut tidigare versionen kan ni stänga hela sidan, folk med dålig internethastighet kan inte ladda den nya sidan.
    Men väderprognosen är väl viktigare på i storstan än på kalfjället eller till sjöss.
  • Reagerade också negativt på den stora texten. Inte läsvänlig.
  • Hej!
    Instämmer i att en utmärkt webbsida nu blivit miserabel. Förstoras texten måste ju kartor också förstoras om de ska vara läsbara. Så är det något konstigt med texten - att den är så jobbig för ögonen! Tacka vet jag yr.no! Lättöverskådlig, lättläst, lätt att orientera sig på.

  • Hej,

    Jag har samma problem som Björn ovan (två dagar sedan). Detta på en iPad Pro med senaste iOS-version och Safari. Dessutom tycker även jag att typsnittet är för stort. Det blir faktiskt svårläsligare då.

    Förresten vad är tanken med "Svep för att se hela sidan >>"? Den har ingen funktion, i varje fall inte på en iPad.

    På det hela taget såg sidorna bättre ut och fungerade bättre innan ändringarna.

  • Hej!
    Tack för era synpunkter. Vi får ser över storlek på text i kartor. Kanske behöver en anpassning göras till den nya "större texten". Låt oss titta på det.

    Vi undersöker nu varför bilderna laddar sämre efter senaste uppdateringen. Det problem som Björn  och Gilbert beskriver.

    Vad det gäller Gilberts inlägg ang. radartjänsten, så är denna tjänst en av de äldre tjänsterna som inte är anpassade till en pek-skärm. Det finns en nyare tjänst som visar radarbilder här, https://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt-sverige. Och vi tittar dessutom på att ta fram en ny tjänst för radarbilder som fungerar ännu bättre på pekskärm. Vi vet att radarbilderna är viktiga för många! Nya tjänsten kommer förhoppningsvis innan sommaren.

  • Har aldrig förut använt detta forum eller önskat framföra åsikter. Men den nya generella "skalan" på hemsidan är fruktansvärd. Måste luta mig back från datorn för att inte anstränga ögonen. Måste scrolla i 20 år för att komma till länkar och prognoser.

    Om ni nu ville bli mer mobil-vänliga så borde ni ju anpassat en separat mobil version, eller har ni ingen app ni kan hänvisa folk till. Nu har ni ju förstört upplevelsen av hemsidan på stationära datorer framförallt. Vet inte hur det ser ut på laptop, men skulle gissa på att det är lika urfult och användarfientligt.

    Ser ut som mina test-hemsidor när jag skulle lära mig basisk HTML i skolan. Fick inte MVG på dem kan jag nämna.
  • Det jag reagerade mest på med den nya designen är att det numera står "You need to upgrade your Flash Player" i stället för att visa diagram. Det är väl knappast anpassning till modern teknologi?
  • Insåg precis att det som hänt är att mitt bokmärke redirektade mig till en gammal sida och om jag väljer 10-dygnsprognos så funkar det bra.
  • Hej, det enda vettiga för er är att backa tillbaka. Idag är det bara skräp.
  • Hej,
    Av vilken anledning var ni tvungna att "förnya" era gamla sidor som gav all den information man kunde nå på ett enkelt sätt?

    Jag har läst alla inlägg om ändringen och den tilltalar inte många vädernördar.
    Ge oss gamla versionen tillbaka! Vad har "utvecklingen" av den nya kostat?
    Om ni anlitat en konsult, är det oftast billigare och enklare att krångla till det själv!

    Mvh
    Bo Widfeldt

  • Håller tyvärr med flera av inläggen: större text/uppgraderingen upplever jag som en klar försämring trots att jag har modern utrustning med bra upplösning  Klart sämst för mig är iPad bilden, ohanterlig. Sökfunktionen försvann när man skulle ange en ort som man ville se prognos, finns bara text angående favoritort, går inte att söka längre...Har redan sökt mig till andra sidor trots att jag i flera år gillat SMHI bäst :-(
  • Den nya stora texten har gjort att sidan blivit sämre.
    Visst kan man trycka på ctrl och snurra på mushjulet för att ändra tillbaka storleken på texten, men då får man problem när man byter hemsida. Då blir texten där alldeles för liten.
    Att inte kunna låta texten vara lika stor som på andra hemsidor tyder på en klåfingrighet
    som bara leder till besvär och merarbete.

  • Hej Smhi ! JAg undrar lite över vem i hela friden ni har som tar bort de ofta bästa bitarna av smhi:s sidor...?

    Nu saknar jag som vågsurfare nåt oerhört sidan hav och kustväder där det fanns tabeller över specifika platser på kartan man kunde klicka på.
    Till exempel Ölands södra udde, Ölands Norra udde, Falsterbo, Sandhammaren, Hoburg, Kullen Fyr osv osv.
    Det var ju långa tabeller med info över flera dagar om vind, vindriktning, våghöjd med mera.
    Jag hittar inte tillstymmelse till något liknande längre. Har ni verkligen tänkt över det här????

    Och sen undrar jag vem som ställt om textstorleken, den formligen skriker åt mig och är hemskt dålig att få en överblick över.

    Hoppas ni skärper er, ni var ju på rätt spår ett tag tyckte jag.

    Mvh
    Erik
  • Hej Erik!
    Jag svarar dig här angående dina frågor om "hav och kust". I nya Hav - och kustväder kan du söka på Ölands södra udde, Ölands Norra udde, Falsterbo, Sandhammaren och Hoburg. Kullen lyckades jag inte söka fram. Men vi kan lägga till det, så att det blir möjligt! När du har valt "Vind" så presenteras både en kartvy och en tabell. I tabellen får du 10-dygnsprognosen för vind och vindriktning. Just nu finns tyvärr ingen lösning för att visa våghöjd i tabell-form. Vi får diskutera hur vi ska lösa det, om behovet är stort hos många.
    Hälsningar
    Johanna
  • Hej Johanna!  Tack för svar, det var just den fina och snabba överblick man fick med allting i samma tabell som var det bästa med förra sidan.
    Nu har ni som jag ser det en bedrövlig sida i enormt textformat. Med massor med glipor och tomrum mer eller mindre överallt.
    Tabellerna likaså.
    Sen bör ni tänka över hur man navigerar, den här designen ni nu genomför (snälla ta bort eländet snarast) innebär ju en enorm massa fler klick för att tex byta mellan tabeller på olika stationer som man har inlagrade.
    Jag vill ha tabeller som laddar DIREKT, inte med massa klickande på flikar.
    Tabellerna kan gott rymma ALLT ni har under flikarna. Det lyckades ni med förr, varför inte nu??
    Man kunde ju även i förra sidan gå in i kartan och välja punkter.
    Hur kunde ni lyckas få in våghöjd i tabellen tidigare men inte nu?
    FRAMÅT! Inte baklänges.
    En fråga till? Varför inte utgå från användarna istf nåt direktiv ni verkar få från ovan om att sidan nu ska fungera i massa olika skärmar och apparater på en och samma gång.
    Sidan i nuvarande skick ger intryck av nåt som riktar sig till det vi på min tid kallade särskolan.
    mvh
    Erik
  • Hej igen ! En annan synpunkt är ju VINDPILARNA i tabellen för VIND.
    De är ju rena skämtet. För det första man får väldigt väldigt dålig information ut från bara en pil med VISS riktning som man får gissa sig till visuellt.
    När man sen lägger peken på får man nån inexakt info om "vind från söder". JISSES!
    Är detta verkligen vad ni på SMHI kan prestera??? Vind på sjön presenteras väl med gradtal och riktningar som på en kompassros? Syd Sydsydost Sydost Ostsydost osv.

    Är det nån av webnissarna som vet vad som är fram och bak på en båt börjar man ju undra?
    Eller att information ska presenteras så direkt som möjligt utan massa klickande, surrande med pek osv!

    Nej alltså...
  • Hej,Start > Vädret > Radar, Norden är nu helt OK, även den tidigare versionen är OK!
    Start > Vädret > Satellit, Europa är fortfarande inte OK, den borde se ut som den tidigare versionen av Radar, Norden. Radarbilden och listan med klockslag borde vara brdvid varandra.
    Start > Vädret > Vädret i Sverige (tidigare version) har, enligt min åsikt, för stort typsnitt och är dessutom bredare än en liggande 9,5 tums iPad-skärm. Jag gillar denna tidigare version och vill gärna behålla den.
  • Imponerande att ni lyckats göra en än sämre hemsida än den dåliga som fanns tidigare. Större text innebär inget bättre bara att det dåliga blir sämre. Riktigt dåligt för surfplattor!Förstår inte varför ni inte tittar på andra hemsidor som finns internationellt och helt enkelt kopierar!!?? Fruktansvärt amatörmässigt. På samma nivå som era prognoser för södra Sverige!!

  • Hej! I morse så skickade vi ut en fix som bör ta hand om problemet som uppstod för läsplattor.
    Vi har några puckar kvar att fixa, satellitbilderna t ex.
    Tyvärr så är det några av de riktigt gamla tjänsterna som inte hänger med.

    Leif Webbkoordinator
  • Väldigt amatörmässigt att lägga ut en ny version utan att testa först. T ex så funkar inte att klicka på favoriter (PC, Windows 10). Kommit runt det genom att lägga in tre orter på A så når jag de jag vill nå.

    Och vem i hela friden kom på tanken med stor text och små kartor?  Borde få sin hjärna undersökt!
  • Första gör med ny dator/mobil etc är bl a  ställa in extra stor text i tillgänglighetsfunktioner. som redan finns , då har lite extra synproblem - vilket gör grafiken på websidan hopplös tyvärr utan manuellt extrabök på dator/laptop ....mobilappen ok än så länge, ger snabbt basal info och klarar komma ihåg ort också..
  • Hej den nya designen tar inte till vara skärmens utrymme och är alldeles för in-zoomad. Vad har jag för nytta av att se kartan när den ser ut som i bilden?
  • Angående skärmar. Med html5 + css3, så kan man anpassa storlek på fonter efter upplösningen på skärmen. Dvs gör man rätt så ska fonten vara lika stor på en 4k skärm som en 1024 x 768. De flesta skärmar är dessutom widescreen så att ha en stående design för bildskärm känns som att man inte riktigt har koll på läget.
  • Hej!
    Kan vi få tillbaka den gamla kustväder sidan med tabeller över våghöjd, vindriktning och styrka?
    Som det är nu får man ju sitta och gissa på våghöjd och vindriktning.
  • Instämmer med många tidigare inlägg. En dålig sida har blivit ännu sämre - ja, riktigt usel. Bor på en ö och har behov av adekvat och lättillgänglig information.  Inte nog med att smhi:s prognoser tillhör de mest osäkra - ni kan fan inte ens fixa en lättillgänglig och informativ hemsida.
  • Hej!Jag undrar varför ni tagit bort fliken "Tidigare versioner" från webbsidan? Jag tittade alltid på den eftersom den var väldigt mycket bättre när det gällde att få en överblick på vädret 10 dagar framåt. Nu måste man hålla på och klicka på varenda dag för att få detaljerna - tröttsamt! Och varför så extremt stort teckensnitt, jättesvårt att få överblick. Mvh, Birgitta
  • Om typsnitt: Linjärer (som denna alltför magra fula stil) är svårare att läsa i löpande text än antikva-stilar med sina klackar som stödjer ögat i läsningen. Det saknas typografisk kunskap hos SMHI. All text ska behandlas som om den ska läsas.
        Nytt stycke ska ha indrag (fyrkant kallas det). Radmellanrum heter det inte - det heter kägel sedan Gutenbergs tid.  S k punkter angivande bokstävers storlek har inget med bokstavens visuella storlek att göra. En låg och bred tecknad stil på t ex 12 punkter på 12 punkters kägel ser väldigt liten ut i förhållande till "radmellanrummet", kägeln alltså, och blir luftig visuellt. Liksom en högt tecknad stil i 12 punkter blir svårläst kompakt på 12 p kägel och bör sättas på 14-16 p kägel för att bli lättläst. Luften mellan raderna regleras med kägeln (OK, radmellanrummet då...) och ska normalt sett vara större än en normalt tecknad stils angivna storlek i punkter). Rader ska inte överskrida 48 tecken.
        Typografi har jag i mitt grafiska yrke hållit på med sedan jag var 17 år, varav ca 50 år som Art Director med stora svenska och internationella företag som kunder. Är nu 75, pensionär, och anser mig väl skickad att kommentera ämnet. Men internet har förändrat mycket och inte alltid till det bättre.

    Önskar av SMHI rörliga kartor över hög- och lågtrycksfronters förändringar och med angivna lufttryck. Det hjälper mig planera överhavsseglingar, vilket jag tidigare önskat av SMHI och fått artigt svar att man ska fundera på saken. Fundera inte så länge bara.
  • Jämfört med den gamla sidan är 10-dygnsprognoserna på den nya sidan (tabell och diagram) är ett under oöverskådlighet. Hur tänkte ni egentligen när den nya sidan togs fram. Det är en allvarligt menad fråga - hur tänkte ni egentligen?

    Det är uppenbart att balla färger och bling-bling har getts företräde och att överskådligheten har fått stå tillbaka. Varför?

    Ta er en allvarlig funderare på vad ni har åstadkommit. Ta också en funderare på om den som är ansvarig för sidan har den kompetens som man kan kräva.