Jag vill byta lägenhet, hur gör jag?

Hej! Om man har en tre:a men tycker att den är för stor, kan man då ställa sig i kön på tex ett:a eller två:a? Eller måste man säga upp den lägenheten man har först? Vill alltså byta lägenhet från en trea till en mindre, men vet inte hur man gör.

Kommentarer

  • Hej Kristina!

    Tack för att du kontaktar oss med din fråga.

    Det finns två alternativ om du är hyresgäst hos oss på Skövdebostäder:

    1. Om du står i vår bostadskö kan du genom dina köpoäng söka lediga lägenheter på vår hemsida. Det är köpoängen som styr vilka som får erbjudande.
    2. På dina Mina sidor har du tillgång till Bostadsbytet, där du eventuellt kan hitta en annan hyresgäst att byta lägenhet med. Generellt gäller att man ska ha bott i sin lägenhet i minst ett år. Det innebär att du måste ha bott minst nio månader i din lägenhet innan du kan lämna in ansökan om lägenhetsbyte.
    Du ska inte säga upp din lägenhet innan du har erhållit ett nytt kontrakt.

    Hoppas att du hittar en lägenhet som passar dig!
    Jessica Kundcenter
  • Hej
    I och med att poäng nollställs när man tackar ja hur fungerar det om man vill byta lägenhet från tvåan till trean osv ? Hur fungerar lägenhetsbyte i så fall eftersom vi kommer då ha väldigt få poäng . Finns det någon prioritering för de som redan hyr en bostad av Skövdebostad?

  • Som hyresgäst har man även tillgång till bostadsbytet, se punkt nummer 2 ovan.

    Här kan du läsa mer om bostadsbytet.

    När man söker lägenhet på våra hemsida under lediga lägenheter är det köpoängen som styra vilka som får erbjudande på varje specifik lägenhet.

    Hoppas att du hittar någon att göra ett byte med!
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.