Vad betyder rokv, rok och pentry i studentlägenheter?

Hej!

Jag är ny här och ska söka studentbostad när jag blir antagen. På studentlägenheterna står det blandat "kök", "pentry" och "kokvrå". På en lägenhet som skulle ha kök så stod det pentry på lägenhetskartan. På en som kallades kokvrå fanns det en riktig spis på bilden. Hur funkar det? Vad betyder de olika benämningarna exakt? Hur får jag reda på vad som gäller för en lägenhet som jag är intresserad av? Det är väldigt viktig information när man ska rangordna flera lägenheter. Det kan vara värt att betala mer för en fullstor spis till exempel.

Det jag vill veta är:
Storlek på kyl/frys - frysfack eller fullstor tvådelad?
Spis eller kokplatta?
Finns det ugn?
Finns det en eller två "hoar" i diskhon?

Och till sist: våning ett, är det bottenplan eller en våning upp?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för en bra och viktig fråga.

    Benämningarna på kök fungerar såhär:

    Pentry = ett trinettkök. Alltså en diskho, två plattor och ett kylskåp med ett litet frysfack.

    Kokvrå = ett så litet köksutrymme att det inte får kallas kök, men det kan ändå vara lika mycket utrustning som i ett vanligt kök. Det är alltid en vanlig spis.

    Rok står för "rum och kök" och rokv betyder "rum och kokvrå".

    Storleken på kyl/frys beror på om det är en etta eller större lägenhet. De minsta frysarna i en lägenhet har två hyllor. I en korridorslägenhet är det en gemensam frys i gemensamhetsköket där man har tillgång till ett frysfack. I tvåor och treor är det ett halvt skåp som är frys.

    Alla studentlägenheter har ugn förutom korridorslägenheterna på Norra Trängallén 2 & 6 A-B.

    Antalet diskhoar i lägenheten syns på lägenhetsritningen.

    När det gäller våningsplan är våning 1 bottenplan. På området Kurorten är det suterränghus så på Kurortsvägen 2-6 är våning 1 ingång från parksidan medan den mer offentliga entrén ligger mot järnvägen och är på våning 3.

    Hoppas att den här informationen redde ut dina frågetecknen!
    Josefine Kommunikatör

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.