Varför finns det inte uttag för motorvärmare på Aspö?

Hej.
Varför finns det inte uttag för motorvärmare för bilar med diesel eller bensinmotor på Aspövägen? Det finns endast laddning för elbilar.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Vid projekteringen av detta område och flera andra nyproduktioner fanns inte uttag för motorvärmare med på grund av ökningen som sker med fossilfria bilar.

    Detta är ett vägval som vi har gjort eftersom vi har sett en minskad efterfrågan på platser med motorvärmare och en ökad efterfrågan på laddningsplatser för elbilar.

    Önskar dig en trevlig helg!
    Jessica Kundcenter
  • Tolkar det som ett ställningstagande i linje med miljötänk. Men alla andra som inte har elbil av olika anledningar typ ekonomi, att mineralerna för dom batterierna bryts av barn i konfliktzoner m.m, vi har ju fortfarande förbränningsmotorer där mänskligheten upptäckte för längesen att en motor som kallstartar är en kraftig miljöbov pga utsläpp. Vi har ju katalysator för att minska utsläppen men den fungerar bara vid viss temperatur. Så genom erat beslut så tvingas alla som inte ha elbil dels slita onödigt hårt på sina fordon vilket leder till reparationer eller skrotning, som i sin tur ökar produktion, logistik mellan kontinenter och omhändertagning av skrotet. Till del så måste alla kallstarta sin bil och vi tappar funktionen på katalysatorn en längre tid.
    Då är ju frågan om ni fortfarande anser arr ni slår ett slag för miljön för att det är vårat eget fel att vi har förbränningsmotor eller om ni är villig att ändra på detta så era hyregäster också kan stötta miljöarbetet
  • Vi måste ständigt göra avväganden mellan miljö, ekonomi, efterfrågan och samtidigt tänka framtid. Vår erfarenhet den senaste tiden är att allt färre efterfrågar motorvärmare då många bensin- och dieseldrivna bilar har inbyggda motorvärmare. Däremot ser vi ju en klar ökning av elfordon och också efterfrågan på laddplatser.

    Vi vill också se att det finns behov framåt för de installationer vi gör så att parkeringsplatsen är attraktiv också långt framåt trots en högre kostnad. När vi då gör ett vägval för framtiden blir vi ibland tvungna att bryta med det gamla lite innan behovet är helt borta. Vi måste så klart följa utvecklingen och skulle efterfrågan på just motorvärmaruttag öka igen får vi göra en omprövning och se om vi kan hitta en modell som fungerar. Just nu är vår bedömning att efterfrågan inte är tillräckligt stor.

    Med vänlig hälsning
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.