Jag har fått ett lägenhetserbjudande, när kan jag gå på visning?

Jag tänkte tacka ja till en lägenhet men jag står inte först i kön, ska man gå på visning ändå eller ska man vänta tills man vet säkert att man får lägenheten?

Kommentarer

  • Hej!

    Kul att du hittat in till vårt frågeforum.

    Vi skickar erbjudande till de 5-8 personer med högst köpoäng och godkänd kreditupplysning, som anmält sig till lägenheten. Är man en av dem får man ett brev/mejl där det bland annat finns kontaktuppgifter till den man ska höra av sig till för att se om man kan få en visning av lägenheten. Oftast är det personen som bor där eller en anhörig till hen som visar. Vill man se lägenheten är det alltså under erbjudandetiden man har möjlighet att göra det, det kommer inte att erbjudas någon visning efteråt.

    Alla som får erbjudande har tiden ut på sig att svara. När sista svarsdatum har passerat ser våra uthyrare över vad var och en har svarat. Har man tackat ja, och det visar sig att det inte är någon före i kön som gjort det, får man lägenheten. Då nollställs köpoängen och man förväntas skriva kontrakt. Detta innebär att man noga måste tänka igenom sitt svar, även om man inte är först i turordningen. Det är också viktigt att se till att svara innan sista svarsdatum, ett uteblivet svar ses som ett Nej-svar. Händer det flera gånger att man inte svarar på lägenhetserbjudanden blir man spärrad från att söka nya lägenheter i 6 månader.

    Med vänlig hälsning,
    Stina Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.