Kan jag anmäla intresse på studentlägenhet utan antagningsbesked?

Hej!

Kan jag anmäla intresse på studentlägenheter utan att vara antagen till högskolan i Skövde än?

Kommentarer

  • Hej!

    Vad kul att du har hittat in till vårt frågeforum.

    Du kan stå i vår bostadskö till studentlägenheter utan att vara antagen. Det finns ingen fysisk spärr för dig att anmäla intresse på ett objekt om du inte är antagen, men när du får ett erbjudande förväntas du svara inom 3 dagar och kan inte då vänta in ett antagningsbesked. Så svaret är att du ska vara antagen vid Högskolan i Skövde och studera minst 15 högskolepoäng per termin när du anmäler intresse på en studentlägenhet.

    Lycka till med ditt sökande!
    Eva-Lisa Kommunikatör
    (Uppdaterad )
  • Hej!

    Jag undrar angående samma situation.

    Varför kan inga kontrakt på studentlägenheter skrivas innan antagningsbesked? Vad gör studenter som vet att de ska börja studera på Skövde högskola, men inte kan få tag i en studentbostad till kursstart?

    I många andra studentstäder tillämpas inte dessa uthyrningsregler. Utan man kan där söka och skriva kontrakt innan antagningsbesked, och eventuellt säga upp kontraktet med kort uppsägningstid om man inte skulle bli antagen.
  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Att studenter måste vara antagna på Högskolan i Skövde innan de får skriva kontrakt har varit vedertaget hos oss länge. Vi ser det som det mest rättvisa och effektiva både för studenter och vår administration. Genom att inte hyra ut lägenheter som inte kommer att användas har vi och blivande studenter bättre koll på utbudet inför terminsstart. Eftersom man kan stå i vår bostadskö så snart man är intresserad av att plugga i Skövde (och har fyllt 15 år) har man också god möjlighet att vara förberedd inför att antagningsbeskedet kommer.

    Eftersom det är ett visst underskott på studentlägenheter i Skövde blir det ohållbart att låta studenter "hålla" på lägenheter utifall de ska studera här. Vår erfarenhet är dock att bostadssituationen löser sig för de som vill studera i Skövde genom att de hyr bostäder från privata hyresvärdar, privatpersoner eller bor i närliggande kommuner någon termin eller två tills de med sina köpoäng får en lägenhet hos oss.

    Trevlig dag!
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.