Ska jag ha en hemförsäkring när jag hyr en bostad?

Ska jag ha en hemförsäkring? Jag är nyinflyttad i Sverige så jag undrar också varför det behövs?

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, du ska ha en hemförsäkring. Om det till exempel blir en brand eller en vattenskada i din lägenhet eller det hus där din lägenhet finns så är det din egen hemförsäkring som täcker dina saker. Skövdebostäder ersätter inte dina saker.

    Har du själv orsakat skadan så kan du bli ersättningsskyldig mot din hyresvärd (Skövdebostäder) och din hemförsäkring kan då hjälpa dig att täcka den kostnaden.

    Exakt vad som gäller får du kolla med det försäkringsbolag du väljer.

    Eva-Lisa Kommunikatör

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.