Vad kan man göra om man blir störd av rökande grannar?

Jag vet att många föreningar med nybyggda fastigheter börjar förbjuda rökning på balkong och att hyresgästen istället får gå ner till gården till avsedd plats. Är detta något som kan komma att bli aktuellt för er med? Vi bor på Frostaliden och i denna värmen måste vi vädra eftersom lägenheterna har så dålig ventilation och blir otroligt varma. När grannen eller grannarna då röker kommer det direkt in i vår lägenhet och stanken sitter kvar väldigt länge.

Finns det några rättigheter för mig som inte vill utsättas för passiv rökning i mitt eget hem som jag betalar hyra för? Det är ju ändå inte MITT väl att utsätta mig för det.

Då det är flera grannar som röker vill jag inte behöva knacka på varenda dörr för att spåra stanken och ta det personligen med dem. Är det ens någon mening att ringa kvartersvärden? Kommer de göra något åt saken?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss i detta ärende.

    Vi förstår att rökning kan vara en stor olägenhet för den som inte röker. Dock finns det inget stöd i lagstiftningen för att införa förbud. Vi vet att kollegor i branschen ändå infört förbud i nyproduktion och vi följer utvecklingen och tar del av deras erfarenheter kring efterlevnaden. Helt klart blir frågan alltmer aktuell men är samtidigt förenad med viktiga avvägningar och omständigheter att förhålla sig till. Erfarenheten är att rökning på balkong som en störning är svår att få juridiskt gehör för.

    Vi har börjat med digitala nyhetsbrev och kan i det kommande göra en påminnelse om att rökning på balkongen kan vara störande så att man måste tänka på att visa hänsyn. Vi har också pratat om att på andra sätt försöka uppmuntra människor att låta bli rökning inne, utan att förbjuda det.

    Eftersom du själv inte vill ta kontakt med hyresgästerna som det gäller tycker jag att du ska ta kontakt med din kvartersvärd. Kontaktuppgifter finns i trappuppgången och på Mina sidor. Ibland är det lättare att diskutera muntligt för att försöka komma vidare.
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.