Stämmer priset för parkeringsplats?

Jag bor på Trossen och har där en oskyddad parkeringsplats utomhus som kostat 130 kr/ mån., men som nu har höjts med hela 50 kr och med 38,46 % till 180 kr/ mån. Nu undrar jag om detta nya pris verkligen stämmer och hur man kommit fram till denna kraftiga höjning.

Kommentarer

  • Hej!

    Detta nya pris stämmer.

    Vi har inte höjt p-platser och garage på fyra år, då vi har sett över kontrakten.
    Dessutom har vi undersökt hur våra kollegor i branschen prissätter parkeringsplatser i Skövde och sett att vi ligger lågt.

    Från och med nu kommer skrivningen om att endast personbil får parkeras på platserna att lättas lite så att man kan parkera sin mopedbil eller annat likvärdigt transportfordon.

    Med vänliga hälsningar
    Jessica Kundcenter
  • Just argumentet att Skövdebostäder höjer priset för att "kollegor i branschen" har ett högre pris som ni vill efterlikna, tycker jag är ett väldigt svagt argument som inte ger något större förtroende i frågan.

    Använder man istället och enbart det andra argumentet att priset inte höjts på fyra år, är det ändå ett argument som haltar påtagligt för det är trots allt frågan om en kraftig höjning av priset med 50 kr och hela 38,5 % (från 130 till 180 kr)! I jämförelse så höjdes hyran för min lägenhet med 69 kr och 1,8 % och det är väldigt mycket mer rimligt.

    Under 8 år som jag haft p-platsen kan jag inte minnas att det gjorts någon som helst förändring och förbättring som skulle kunna motivera en höjning av detta slag, för det är precis lika bra/ dåligt som det alltid varit. Att det skett ökande kostnader för eventuell service och underhåll på en enkel asfalterad yta som används till p-plats, lär sannolikt inte vara fallet.

    Men då p-platser är utanför förhandlingarna med Hyresgästföreningen, är det tyvärr ändå inte helt förvånande med en oskälig höjning som det här.

  • Fastighetsägares parkeringsplatser i allmänhet och Skövdebostäders i synnerhet är lågt prissatta för de kostnader de medför att förvalta dem. Det är ett generellt problem i branschen.

    Självklart förstår vi att känslan är att höjningen procentuellt sett är hög. Men vi anser att 180 kronor per månad för en parkering till sin lägenhet är ett rimligt pris sett till driftskostnader, marknaden och efterfrågan.
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.