Kan man överlåta en lägenhet?

Hej,

Hört och fått frågor om det går att överlåta lägenheter till andra utan intresseanmälan.

Ett exempel är om du säger upp din lägenhet och sedan vill flytta ut innan uppsägningstiden så kan du hitta någon som vill ta över lägenheten direkt.

Stämmer detta?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Skövdebostäder godkänner som regel inte överlåtelser, förutom vad som anges i Hyreslagen. Kontraktsinnehavaren kan i särskilda fall överlåta kontrakt till make/maka/partner. För att bli godkänd för överlåtelse krävs att du och din partner levt under äktenskapslika förhållanden och varit folkbokförda på samma adress i minst tre år. Den nya avtalsparten måste uppfylla Skövdebostäders grundkrav.

    Om man säger upp sin lägenhet så kan man ha önskemål om att flytta ut tidigare, detta är dock en möjlighet och inte en garanti. Om nästa hyresgäst vill flytta in tidigare är det ok, vill den inte det så är det uppsägningsdatumet som gäller.

    Vi hyr ut våra lägenheter via vår bostadskö och det är köpoängen som styr vem som får erbjudande på en lägenhet.
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.