När räknas studierna som avslutade?

På hemsidan står det att en studerade ska avsluta sitt kontrakt på studentlägenhet när ens studier är avslutade. Jag finner det dock det oklart om studierna räknas som avslutade när studieperioden man utför sitt examensarbete under är slut eller om studierna endast räknas som avslutade när man lyckats ta examen? Ytterligare, om studierna räknas som avslutade även om man än inte lyckats ta examen, finns det ett krav på att kontraktet (med uppsägningsperiod inräknad) ska vara avslutat innan läsperiod 4 eller något sådant?

Kommentarer

  • Hej!

    Vilken bra fråga.

    Du får bo i din studentlägenhet så länge man har studier kvar och kan intyga detta vid en studiekontroll och ett godkänt studieresultat på minst 15 högskolepoäng per temin. Det vill säga samma krav som CSN har för studiemedel, vilket motsvarar studier på halvfart. Detta gäller under hela studietiden.

    Minst en gång per termin kommer det göras en studiekontroll. Om studiekravet inte uppfylls behöver man komma in med en uppsägning av lägenheten oavsett om man är klar med studierna eller inte. Det finns vissa omständigheter som kan ge dispens om man kontaktar Skövdebostäder, uthyrning@skovdebostader.se. Lägenheten ska sägas upp i samband med att man avslutar sina studier helt och då kan man bo kvar under uppsägningstiden.

     Lycka till!
    (Uppdaterad )

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.