När kommer rökförbud på området?

Hej,

Sen förbud mot rökning på allmänna platser togs i kraft så har man i flera länder sett att andelen hjärtinfarkter sjunkit allt mellan 15-30% bland befolkningen. Tack vare att den passiva rökningen nästan försvunnit.

Dock går vi nu miste om detta.
Har nyligen fått nya grannar som gärna tar sig en cigarette på sin uteplats flera gånger om dagen.
Detta är ganska tråkigt då dom sitter 3-4m från ens dörr och röker. Har knappt kunnat ha öppet till uteplatsen nu när värmen har kommit.
Vet att ni kommer rekommendera att man ska prata med sin granne, men om man gjort detta och det ej ger kraft. Hur gör man då?
Omsättningen på folk in och ur området upplever jag som ganska hög den tid jag har bott här och det är inte första gången vi fått rökande grannar i våran "länga".
Därför skulle jag gärna se om ni kan tänka er ett förbud om rökning vid husen och skapa "rökrutor" en bit ifrån husen istället.

Kommentarer

  • Hej!

    Tråkigt att höra att du störs av grannar som röker.
    Som det ser ut just nu ligger det inte i planerna att införa rökförbud. Jag kommer att föra vidare dina önskemål till dem som det berör.

    Rökning från till exempel balkonger och uteplatser är inte en så allvarlig störning att fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen normalt kan förbjuda den.

    Här kan du läsa mer om vad som allmänt gäller angående rökning och grannar: Rökning på balkongen eller uteplatsen? (miljoskaraborg.se)

    Med vänlig hälsning
    Jessica Kundcenter
  • Hur kan ni skriva att rökning inte är en allvarlig störning? Vem/vad avgör det? Varför ska vi som pga hälsoskäl inte röker, tvingas stå ut med grannars giftiga tobaksrök? Vi betalar ju också hyra, men kan inte nyttja våra balkonger fullt ut och rök tränger även in genom stängda balkongdörrar och fönster, så det argumentet håller inte heller. Även i trapphus luktar det tobaksrök.
  • Vi får tyvärr ibland in klagomål om rökande grannar men rökning betraktas inte som en så allvarlig störning att vi som fastighetsägare kan förbjuda det.

    Skövdebostäder vill däremot främja hälsa och hållbarhet samt bidra till våra hyresgästers trivsel. I vårt nyproducerade område Bostället kommer därför våra lägenheter att vara rökfria. På Bostället kan rökare fortfarande röka på avsedda platser men dessa är tydligt uppmärkta inom området. Utöver dessa platser råder det rökförbud överallt. Det är alltså till exempel inte tillåtet att röka i huset, vid entréerna eller på balkong och uteplats. Detta innebär att man som boende i huset inte behöver blir utsatt för passiv rökning om man inte vill.

    I dagarna har vi publicerat lägenheter på Bostället med inflyttning 1 december. Här kan man se och anmäla intresse på dessa rökfria lägenheter; Lediga lägenheter | Skövdebostäder (skovdebostader.se)

    Jessica Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.