Kan jag få hjälp med hyran efter att min rumskompis flyttar?

Hej!

Jag bor just nu på skrapan med min rumskompis. Utan varning har han bestämt att flytta ut om några veckor. På den korta tiden kommer jag inte hitta en ny lägenhet. Eftersom jag och han brukar dela hyran i hälften kommer jag betala 6540kr i månaden för hyra. Detta kommer jag inte ha råd med flera månader i rad då jag är en student. Finns det några lagar runt detta? Eller finns det något sätt ni kan hjälpa mig med denna situation? Får han bara flytta ut sådär utan anledning? Det är ju jag som står på kontraktet.

MVH,
Christoffer

Kommentarer

  • Hej!

    Eftersom du står på kontraktet, är det du som är ansvarig för lägenheten och inte din rumskamrat. Du kan antingen försöka hitta en annan rumskamrat eller byta lägenhet med en annan student som hyr hos oss och inte har lika hög hyra.

    Om man ska byta lägenhet med en annan hyresgäst gäller det generellt att man ska ha bott i sin lägenhet i minst ett år. Det innebär att du måste ha bott minst nio månader i din lägenhet innan du kan lämna in ansökan om lägenhetsbyte. När man har hittat någon att byta med ska båda fylla i en ansökan av lägenhetsbyte och lämna in till bobutiken för beslut av en uthyrare, det beslutet kan ta upp till 3 veckor.

    Hoppas att ditt problem löser sig snart!

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.