Inkomstkrav, fast timanställning

Jag undrar om ni har infört några nya krav på inkomst?
Numera kan man titta på Skatteverkets sida där intjänad inkomst under året kan ses månad för månad och då kan man lätt visa inkomsten retroaktivt.
Om man har en eller flera timanställningar med en inkomst där man klarat hyran ett antal år men vill flytta till en något dyrare lägenhet på sikt hur ser ni på detta rent allmänt för oss som inte har tillsvidareanställning men mycket trolig inkomst även om vi inte kan bevisa detta mer än våra anställningsbevis och lön ett antal år/månader retroaktivt?
Som timanställd kan man se bakåt på ett antal deklarationer däremot.
Som deltidsanställd kan man ta ut A-kassa och anmäla sig arbetssökande men det måste finnas fler än jag som faktiskt valt att leva på sin egna lön!
Är en hyresgäst tvungen att ta ut A-kassa och anmäla sig arbetssökande fast man klarar sig på sin inkomst för att bevisa inkomst hos er på Skövdebostäder? Jag vet att ni räknar A-kassa som inkomst som lättare kan bevisas men jag har valt att faktiskt leva på det jag tjänar på inkomst med den frihet det innebär.

Tacksam för svar då jag längtar till en lägenhet med lite mer förvaringsutrymme och med lämplig hyra och är framme i kön om ca 1 år nu. Jag har skrivit allmänt men jag har vid två tillfällen varit kassör i två ideella föreningar, är God man just nu förutom mitt lite friare yrke så jag har stor koll på min ekonomi när det gäller min egna lön trots att jag har ett yrke där man faktiskt sällan blir tillsvidareanställd rent formellt sett.

Elisabet

Kommentarer

  • Hej Elisabeth,

    Vad roligt att du hittat in till vårt frågeforum.

    Vi tittar på inkomsten i förhållande till hyran på den lägenhet man är intresserad av. Vi gör alltid en individuell bedömning i dialog med hyresgästen när det gäller inkomst och betalningsförmåga.

    En timanställning skiljer sig inte från annan anställning i vår bedömning. Ett anställningsbevis och uppskattning av hur många timmar man brukar arbeta samt tidigare lönespecifikationer är bra att kunna skicka med som underlag.

    Här kan du läsa mer om våra inkomstkrav.

    Ha en bra dag!
    Kristina Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.