Kan man låna ut sin lägenhet till flyende kvinnor och barn?

Hej!
En undran dök upp i huvudet ang kvinnor och barn på flykt. Vi hyr en trea hos er och har även en sommarstuga. Får vi "låna" ut vår trea för att hjälpa dem om det blir aktuellt? Min man och jag kan bo i sommarstugan. Den ligger lite ensligt och kräver en bil så den är nog inte bra för utlåning tyvärr.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för ditt engagemang och din högst aktuella och viktiga fråga.

    Med tanke på hur flyktingsituationen från Ukraina ser ut gläds vi över att många är villiga att hjälpa till.

    Vi på Skövdebostäder har ett avtal med Skövde kommun som innebär att vi i samarbete med dem kan komma att tillgodose behov av boende för flyktingar. Vi följer utvecklingen noggrant och kommer i första hand möta behovet genom detta samarbete.

    I nuläget är det därför inte aktuellt att godkänna andra andrahandsuthyrningar än de som följer vår uthyrningspolicy.

    Med vänlig hälsning
    Jessica Kundcenter
  • Jessica,
    Jag bor i Sthlm men har exakt samma tanke som Elisabeth.
    Jag kan flytta ut till sommarstugan och låna ut min bostadsrätt.

    Har du några råd om hur man går tillväga?

    MvH/Pontus
  • Hej Pontus!

    Denna fråga har vi svårt att svara på eftersom vi endast kan svara utifrån vad som gäller för Skövdebostäder.

    Pröva med att kontakta din bostadsrättsförening.

    Med vänlig hälsning
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.