Gasolgrill

Tjena, ville bara höra hur det ser ut med gasolförvaring. Tanken är att ha en tub eller två med
P5
(Gasolinnehåll 5 kg Flaskvolym, liter 12,2)
alternativt 1 st
P10
(Gasolinnehåll 10 kg, Flaskvolym, liter 23,8)

till gasolgrillen över sommaren men vet inte vad som gäller för Skövdebostäder. Har i dagsläget en uteplats (ej inglasad) på Spånvägen.

Är det "Myndigheten för Samhällskydd och Beredskap"s regler som gäller (dvs upp till max p11) eller har ni något eget?
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/gasol-hemma/forvara-gasol-hemma/

Finns det annars något ställe i området som vi kan ställa tuber på om de inte får stå på uteplatsen?
Jerry

Kommentarer

  • Hej Jerry,

    Tack för en bra fråga.

    Inne i en lägenhet får du ha högst tio liters behållare brandfarlig vätska.

    På balkonger som inte är inglasade får du förvara högst 25 liters behållare med brandfarlig vätska.

    Gasolflaskor av högst 5 liters storlek, brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters storlek. På balkongen får det förvaras gasolflaskor i högst P11 storlek (26 liter) och brandfarlig vätska i behållare av högst 25 liters storlek, gärna i ett skåp.

    Om du har mer frågor prata med din kvartersvärd han vet hur du ska förvara dina gasoltuber.

    Hoppas du får en bra grillsommar!
    Kristina Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.