Hur kommer fönsterrenoveringen på Billingesluttningen att genomföras?

Jag läste nyligen en artikel om att Skövdebostäder inte fått bygglov på nuvarande planer på fönsterrenovering. Vad innebär detta? Kommer ni på Skövdebostäder renovera fönster med alternativt tillvägagångssätt (renovera befintliga fönster) då ni fått avslag? Många har persienner det kan vara bra att veta om man framöver får beräkna några tusenlappar på införskaffande av nya? Hur många dagar får man räkna med att renovering sker med den ursprungliga metoden (utbyte av fönster) alternativt om ni får avslag igen och renoverar fönster med de befintliga som finns? Kommer man fortfarande ha delade fönster (tillhör dem som trivs med tvådelat köksfönster där man exempelvis kan välja att sitta ostört vid köksbordet med ena halvan nerdragna persienner och den andra med möjlighet att släppa in ljuset). Kommer det bli fönster i "en del - alltså inte längre tudelat" om ni får i genom er ansökan? Jag tror många funderar just nu på liknande saker om man bor på Billingesluttningen.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss med dessa frågor.

    Vi har fått avslag på vår bygglovsansökan att byta befintliga fönster till nya fönster.
    Nu har vi överklagat detta beslut till länsstyrelsen som vi hoppas ger oss bygglov att byta fönster.

    Om vi får bygglov för fönsterbyte kommer de nya fönstren till utseende vara identiska med de gamla. De ny fönstren kommer vara försedda med persienner.
    Bytet tar max två dagar per lägenhet.

    Skulle vi inte få bygglov är det en renovering som är aktuell och hur den ska utformas har vi inte beslutat i dagsläget.
    Persienner kommer med all säkerhet ingå vid en renovering.
    Tiden för en renovering av fönster är ca 2 veckor/lägenhet.

    Med vänlig hälsning
    Jessica Kundcenter
  • Hej,
    Hur gick det med överklagan? Har för mig att ni fick rätt hos länsstyrelsen.

  • Hej!

    Ja, det stämmer. Fönstren på Billingssluttningen kommer att bytas ut.

    Innan fönsterbytet påbörjas kommer vi att informera boende i området i god tid.

    Med vänlig hälsning,
    Stina Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.