Får man ha pool på sin uteplats?

Hej!

Jag undrar om man får ha en pool på sin uteplats?

Med vänliga hälsningar
Anna

Kommentarer

  • Hej!

    Vad kul att du har hittat till vårt frågeforum.

    Hos oss är det okej med plaskdammar med max 20 cm vattendjup.

    Som fastighetsägare är vi skyldiga att påtala om vi ser någon fara i de saker som hyresgäster själva sätter upp på sina uteplatser. I fråga om bassänger går vi på boverkets rekommendationer som anger att inget särskilt skydd krävs för plaskdamm eller motsvarande med ett vattendjup om högst 0,2 meter. För bassänger med högre djup än så krävs ett minst 0,9 meter högt barnsäkert staket samt en skyddstäckning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd.
    (Skyddstäckning eller skyddsnät ska vara avsedd för ändamålet och bör ha ett sådant utförande att risken för olyckor begränsas. Skyddet måste således klara vikten av ett barn utan att ge vika. Vanliga presenningar kan vara livsfarliga på grund av bland annat tyngden om barn ramlar i vattnet under presenningen).

    Önskar dig en trevlig sommar!

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.