Kan jag söka studentlägenhet innan antagning?

Hej!

Jag har sökt till högskolan i Skövde nu till hösten och har letat efter en studentlägenhet. Nu har jag fått erbjudande på en lägenhet men såg också att man var tvungen att vara antagen. Även om jag tror att jag kommer in får jag inte veta förrän 13 juli om jag kommit in.

Betyder det att jag måste tacka nej till denna och vänta tills det datumet innan jag börjar söka lägenhet?

Kommentarer

  • Hej!

    Ja, det stämmer.

    Är du inte antagen vid Högskolan i Skövde så måste du tacka nej till erbjudandet nu och vänta med att söka tills du vet att du är antagen. Under tiden står du kvar i vår studentbostadskö och samlar poäng så länge som du uppdaterar din intresseanmälan minst engång var tolfte månad.

    Lycka till med sökandet!
    Eva-Lisa Kommunikatör
  • Hej,

    Jag har blivit erbjuden en 1 rokv på plutonen, jag pratade då med nuvarande hyresgäst om stort och smått efter att hen fått reda att jag har 430 köpoäng och ansåg att det var mycket tyckte han att jag borde satsa på en mer "attraktiv" etta.

    Om jag tackar nej till denna lägenhet jag blivit erbjuden, kommer jag kunna söka andra lägenheter senare?
    Vad ligger köpoängen på ungefär för att få en "riktig" etta har jag någon chans?

    Jag vet att detta är ytterst spekulativa svar men jag chansar i annat fall får jag tacka på förhand 😃 mvh Aron.
  • Hej Aron!

    Tackar du nej till en lägenhet du blivit erbjuden händer inget med dina köpoäng, alltså kommer du att kunna söka andra lägenheter. Sker det däremot flera gånger att du varken svarar ja eller nej på erbjudanden så får du en 6 månaders spärr, vilket gör att du inte längre kan anmäla intresse för lägenheter på hemsidan.

    När man tackar nej till ett erbjudande finns det däremot ingen garanti att bli erbjuden de nästa lägenheterna man söker, utan allt beror på hur höga köpoäng de andra sökandena har.

    För tillfället har vi ingen statistik på hur många poäng som krävs för olika lägenheter. Det man får göra är att anmäla intresse och se vilken plats man hamnar på.

    Hoppas att du hittar en lägenhet som passar dig!
    Eva-Lisa Kommunikatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.