Regler kring målning och tapetsering?

Hej!

Är det tillåtet att tapetsera eller måla om väggar?

Kommentarer

  • Hej!

    Vad kul att du har hittat till vårt frågeforum.

    Som hyresgäst i våra reguljära (vanliga) lägenheter kan du själv vara med och bestämma hur vi ska underhålla din lägenhet. Normalt byter vi golv, tapeter, spisar, kylskåp och så vidare efter ett bestämt antal år, men bara om du vill! Tycker du till exempel att det är onödigt med en planerad parkettslipning eller tapetsering får du istället en hyresrabatt.

    Omvänt kan du tidigarelägga underhållet och betala en avgift för att få till exempel en ny tapet tidigare än planerat. Logga in på dina "Mina sidor" där kan du anmäla vad du vill åtgärda. Det går även bra att kontakta Bobutiken på telefonnummer: 0500-47 74 00.

    Det finns även möjlighet att själv tapetsera eller måla, men då måste det utföras fackmannamässigt.
    Vi rekommenderar inte målning på befintlig tapet då detta kan göra att tapeten släpper från underlaget, det är inget vi själva utför heller. Om du ska måla så ska tapeten tas bort och grundarbete ska göras till underlaget så att det är fullt betryggande för ommålning.

    Jessica Kundcenter
  • Hej. Är det tillåtet att måla i ett rum där det är tapet?
  • Hej!

    Tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

    Vi rekommenderar inte målning på befintlig tapet då detta kan göra att tapeten släpper från underlaget. Om du ska måla så ska tapeten tas bort och grundarbete ska göras till underlaget så att det är fullt betryggande för ommålning. Om det inte blir fackmannamässigt utfört kan du behöva bekosta ommålning/tapetsering innan avflyttning.

    Ha en trevlig måndag!
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.