Om det brinner i min lägenhet, vad händer?

Hej!

Igår brann det hos en granne till mig.Vilket rörde upp en hel del frågor hos mig och Google är det ens bästa vän i detta fall. Jag vill bara höra med er vad som gäller om det skulle börja brinna så att ens lägenhet blir förstörd och man inte kan bo i den. Enligt vissa så sägs ens hyreskontrakt upp och man får inte något nytt utan får leta nytt boende. Är detta fallet? Eller vad gäller?

Tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej!

    Bra fråga!

    Om branden är så allvarlig att du inte kan bo kvar i din lägenhet sägs kontraktet upp. Det innebär inte per automatik att du blir tvungen att leta en ny lägenhet. Men under den tid du inte kan bo i lägenheten måste du dock själv se till att ha ett tillfälligt boende. Har du en hemförsäkring brukar försäkringsbolaget kunna vara behjälpliga och eventuellt betala hotell om det bara är tillfälligt, eller hyran för en annan lägenhet om det handlar om längre tid.

    Det finns möjlighet att teckna nytt kontrakt på den sanerade eller renoverade lägenheten. Det är upp till oss som hyresvärd att avgöra hur det ska bli. Har du agerat vårdslöst och själv orsakat branden finns en risk att vi inte tecknar nytt kontrakt med dig. Men i de flesta fall tecknar vi nytt kontrakt med befintlig hyresgäst.

    Önskar dig en trevlig kväll!
    Jessica Kundcenter

OBS! Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.