Måste försäljningsprocessen av nuvarande bostad påbörjats innan kontraktskrivning?

I era avtal står att man ska ha sålt sin bostadsrätt sex månader efter inflytt. Jag och min sambo har precis tackat ja till en lägenhet, och vår handläggare säger att vi behöver ladda upp "bevis" på att vi påbörjat försäljningen av vår lägenhet innan vi får skriva på kontrakt. Samt att man helst ska lagt ut annons på bostaden redan. Vi har heller inte fått konkret specifikation angående vad för slags bevis som eftersöks.
Stämmer detta? Tycker det låter märkligt i och med att det som står i era avtal endast är att man ska ha sålt sex månader efter inflytt, ingenting om att processen ska vara påbörjat innan kontraktskrivning. Att påbörja försäljning av nuvarande bostad innan vi ens fått skriftlig bekräftelse på att vi kommer få lägenheten känns mycket otryggt, och är inte så vi tolkar att man ska behöva gå till väga då man läser er policy.
Agerar vår handledare rätt?
Anonym

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Såhär står det i våra uthyrningsvillkor:

    Det är alltså helt riktigt att din uthyrare kan komma att vilja ha något slags intyg på att en försäljning är på gång.

    Med vänlig hälsning,

    Mikaela Uthyrare