Ska jag själv boka in en besiktning vid lägenhetsbyte?

Jag håller på att försöka byta min fyra mot en tvåa. Jag tycker den ser bra ut förutom tapeter och golv i sovrummet. Jag tror att det var mycket länge sedan de byttes. Tapeten i vardagsrummet har nyss bytts ut på RB:s initiativ. Jag har meddelat nuvarande lägenhetsinnehavare att jag tror att hen måste kontakta RB med önskemålet om tapet- och golvbyte i sovrummet men fick svaret att "hen inte tänker göra det (kontakta RB) eftersom tapet/matta var på plats när hen flyttade in". Men det har väl inte med saken att göra, eller? Saken gäller väl hur länge de suttit där? Och inte är det väl jag som inte bor i lägenheten som ska kontakta RB?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    När vi fått in er ansökan om bostadsbyte kommer vi boka in en besiktning av era lägenheter. Det är besiktningsmannen som beslutar om vi tex behöver tapetsera om eller byta golv.
    Besiktningen bokar alltså inte ni själva, utan det är en del av processen vid bostadsbyten.

    Hälsningar,

    Mikaela Uthyrare