Godkänner ni inkomst om anställningen är utomlands?

Hej, om min anställning är utomlands accepterar ni det som inkomst med anställnings och inkomst bevis?
Sara Moraity

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Ja, så länge du har ett svenskt personnummer godkänner vi inkomst fastän anställningen är utomlands.

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare
  • Tusen tack. Har ni tacit bort funktionen där man kan se hur många poäng köplats 5 har för lediga objekt?  Jag kan inte se det längre.

    Sara
    Sara Moraity
  • Hej igen,

    Ja, iom nya Mina sidor finns tyvärr inte den funktionen kvar.
    Om du vill veta din köplats är du varmt välkommen att ringa oss på 0176-20 75 00.

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare
  • En fråga ang skillnader i krav på inkomst, mellan BRF och hyreslägenhet:
    Jag har noterat att i bostadskö är kravet på inkomst det som avgör om man kan få en hyreslägenhet, men att ha pengar på banken, eller ha passiv inkomst, inte räknas. För att köpa BRF krävs inte inkomst på samma vis, det räcker att visa att man kan betala. Hur bedömer ni på Roslagsbostäder en sökande? Kan ni också förklara varför det är så olika krav, (hos andra bostadsförmedlingar) vilket kan upplevas orättvist, när man kan kan betala sin hyra/månadsavgift, men ändå inte i vissa bostadköer blir godkänd? Kan man i så fall göra något, typ lämna deposition eller låsa ett bankkonto, eller annat?
    mvh, Kristina
    kristina
  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Vi kollar på den faktiska inkomsten man får varje månad. Det kan tex vara lön, pension, csn, försörjningsstöd från Norrtälje kommun eller andra bidrag.
    Efter skatt ska inkomsten vara minst en krona mer än hyran. Söker du tex en lägenhet som har en hyra på 5000 kr / månad måste din inkomst efter skatt vara minst 5001 kronor.
    Man kan inte lämna deposition hos Roslagsbostäder.
    Alla bostadsföretag sätter sina egna regler och uthyrningsvillkor och du kan läsa mer om Roslagsbostäders uthyrningsvillkor här.

    Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare
  • Hej Mikaela, tack för ditt svar men det besvarar inte min fråga. Om jag kan ge mig själv. säg 20.000 efter skatt varje månad, räknas det som inkomst? Eller hur vill du att jag förtydligar min fråga?
    Tack på förhand, Kristina
    kristina
  • Hej igen,

    Om du menar besparingar så tittar vi inte på dem. Vi tittar endast på den inkomst du får varje månad.

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare