Får jag hyra ut lägenheten i andra hand?

Hej!

Jag funderar på att hyra ut lägenheten ett tag och flytta in med min pojkvän på prov. Får jag det och vad behöver jag tänka på då?

Kommentarer

  • Hej Sara,

    Tack för din fråga. Ja i regel får du som står på ett förstahandskontrakt hyra ut din bostad under en begränsad till för att provbo med din partner eller för andra så kallade beaktansvärda skäl. Läs mer om skälen och andrahandsuthyrning på vår hemsida.

    Sök godkännande hos Roslagbostäder
    Det finns mycket att tänka på när det gäller uthyrning i andra hand men det viktigaste är att du måste ansöka och få godkänt av din hyresvärd innan du hyr ut. Om du hyr ut utan ett godkännande kan du förlora ditt hyreskontrat. Regeringen har från 1 oktober 2019 skärpt reglerna kring uthyrning och straffen för olovlig andrahandsuthyrning.

    Hyr du ut olovligen kan du förlora ditt kontrakt
    Om du inte fått tillstånd av hyresvärden eller hyresnämnden och ändå hyr ut din hyresrätt i andra hand riskerar du att bli av med hyreskontraktet och tvingas flytta från lägenheten. Tidigare delades en varning ut, men nu när en hyresgäst hyr ut i andra hand utan lov kan alltså kontraktet sägas upp omedelbart.

    Ta inte ut en för hög hyra
    Om du fått tillstånd av hyresvärden eller hyresnämnden att hyra ut din hyresrätt i andra hand får du inte ta ut en högre hyra än den du själv betalar. Om du hyr ut lägenheten möblerad får du högst lägga på 15 procent på hyran. Om el, bredband eller liknande ingår i hyran när du hyr ut lägenheten i andra hand får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har.

    Sammanfattningsvis: om du har ett förstahandskontrakt har du i regel rätt att hyra ut den under en begränsad tid för ett bra skäl. Det viktigaste är att du ansöker (minst 2 månader innan utflytt) och får godkänt av din hyresvärd. Kontakta oss så hjälper vi dig rätt.
    Roslagsbostäder