Får jag ha en inneboende?

Hej,

Jag har en kompis som för tillfället saknar boende och jag skulle vilja erbjuda henne att bo med mig. Får jag ha inneboende som då betalar en del av hyran till mig?

Kommentarer

  • Hej Vidar,

    Du får som hyresgäst ha inneboende i din hyresrätt. Du får ta ut hyra av den inneboende men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får du inte ta ut en hyra av de inneboende som tillsammans är större än vad du själv betalar i hyra.

    Rätten att ha inneboende gäller enbart om du själv bor i lägenheten. Om du inte bor i lägenheten gäller reglerna om andrahandsuthyrning av hyresrätter och då behöver du tillstånd från hyresvärden eller hyresnämnden.
    Roslagsbostäder
  • Kan man skriva inneboende-kontrakt till en kompis som ska bo med mig ?
  • Hej!

    Roslagsbostäder tillhandahåller inga avtal för inneboende, utan det är något som görs mellan dig som hyresgäst och den som du ska ha som inneboende.

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare