Hur gör jag om jag vill byta lägenhet?

Hej!

Jag behöver byta till en större lägenhet. Hur gör jag det? Behöver jag själv hitta en att byta med?

Kommentarer

  • Hej,

    Det finns två olika tillvägagångssätt att använda sig av för att hitta en annan bostad. Den ena är att titta på Roslagsbostäders hemsida om det finns någon ledig bostad som stämmer överens med sina önskemål. Om det gör det så gör man en intresseanmälan på den lägenhet man är intresserad av.
    Du kan även hitta andra sidor eller sociala medier där man lägger upp annonser om byte och se om det finns någon annan kund i eller utanför Roslagsbostäders bestånd som man kan byta med.
    När man hittat någon som är intresserad av ett byte fyller man i en ansökan och skickar in till oss. För att vi ska godkänna bostadsbytet måste båda parterna ha beaktansvärda skäl för bytet. Vi tittar även på tidigare hyresinbetalningar och eventuella störningar.
    Vi behöver ha in ansökan minst två månader före det månadsskifte då lägenhetsbytet planeras äga rum.
    För mer information samt blankett för bostadsbyte, klicka här:
    https://www.roslagsbostader.se/for-hyresgaster/byta-bostad/

    Ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare
    (Uppdaterad )
  • För att få en bättre hyresbostadsmarknad har regeringen beslutat att skärpa lagstiftningen kring olovlig andrahandsuthyrning from. den 1 oktober 2019. Då börjar även nya regler gälla för inneboende och lägenhetsbyte.

    När det gäller lägenhetsbyte har man infört ett 1-årigt boendekrav. Det betyder att den som vill byta sin lägenhet måste bott i den 1 år innan en ansökan om byte skickas in. Detsamma gäller för den som planerat att flytta in, den ska också ha bott minst ett år i sin tidigare lägenhet.
    Roslagsbostäder