Vilket ursprungsland har Risentas produkter?

Varför hittar jag inte information om vilket ursprungsland era produkter har? Det finns varken på förpackningen eller på er hemsida?!?
Pia Konsumentkontakt

Kommentarer

  • Vi vill gärna, och det är vår avsikt att dela med oss av den informationen, d.v.s. var en Risenta produkt faktiskt har odlats.
    Vår förhoppning är att, inom kort, ska kunna lösa en del tekniska problem som underlättar för våra kunder. Fram tills dess är man välkommen att återkomma till oss med specifik produkt och vi ser till att ta fram informationen till dig.

    Vänligen återkom med produktnamnet, så ska vi hjälpa dig att ta fram ursprungslandet.

    Pia Konsumentkontakt
  • Hej,
    Hur lång tid är "inom kort"?
    Tills dess vill jag veta från vilket land alla solroskärnor kommer ifrån. Tack!
    Birgit
  • Hej igen,

    Det var/är vår förhoppning, men det är en del problem tekniskt fortfarande som gör att det dröjer.
    Våra solroskärnor kommer från Bulgarien.

    Åsa
  • Nåväl, det kanske kan vara tekniskt möjligt att lägga ut på webben var produkterna kommer ifrån?
    Birgit
  • Hej, jag undrar vilka förpackningar som innehåller kikärtor från Frankrike, som hade för höga halter av 2,4-D?
    Catherine
  • Hej Catherine,

    Kikärtor vi använder i våra produkter som t.ex. Kikärtspasta eller Kikärtsmjöl kommer från Turkiet 😀

    Hälsningar,
    Josefin
  • Hej! Tänkte köpa Belugalinser, men hittar ingen information varifrån de kommer.
    Janne
  • Hej Janne,

    Belugalinserna kommer från Kanada.

    Hälsningar
    Linda
  • Hej!
    Var kommer ifrån era Små vita bönor och Stora vita bönor?
    Och har ni inte sålt Adzuki bönor längre ?

    Hälsningar
    Ai
  • Hej Ai,

    våra små vita bönor kommer från USA och våra stora vita bönor kommer från Polen/Kina.

    Adzukibönorna har vi tyvärr inte längre i vårt sortiment.

    Hälsningar
    Linda
  • Hej brukar köpa bovetemjöl och majsmjöl me  undrar över ursprungsland.....varför går det inte att se på förpackningen?
    Martin
  • hej Martin,

    Vårt bovetemjöl är odlat i Kina och Polen.
    Majsmjölet är odlat i Tyskland.

    Vi vill gärna, och det är vår avsikt att dela med oss av den informationen, d.v.s. var en Risenta produkt faktiskt har odlats.
    Vår förhoppning är att, inom kort, ska kunna lösa en del tekniska problem som underlättar för våra kunder. Fram tills dess är man välkommen att återkomma till oss med specifik produkt och vi ser till att ta fram informationen till dig.

    Hälsningar
    Linda
  • Jag misstänkte att så var fallet, jag äter inget som är odlat i Kina så i fortsättningen får jag köpa Bovete som är odlat i Sverige, vilket finns att köpa till någon krona mer. Tack för mig!
    Martin
  • Hej, jag har köpt ekologiska solroskärnor (http://www.risenta.se/produkter/froer-karnor/ekologiska-solroskarnor). Det står att dom inte är från EU, så då kan dom väl inte vara från Bulgarien? Skulle vilja veta vart de kommer ifrån
    Ida
  • Hej Ida,

    jag kollade upp detta och våra ekologiska solroskärnor kommer från Kina.
    Så informationen på förpackningen stämmer, inte från EU.

    Där emot kommer alla våra andra solrosprodukter kommer från Bulgarien.

    Vänligen
    Linda
  • Hej! Varifrån kommer Risentas sojabönor/sojamjöl?
    Mvh
    Elisabeth
    Elisabeth Öfverholm
  • Hej Elisabeth,

    Sojabönorna till vårt sojamjöl kommer från Kanada.
    Våra sojabönor kommer från Kanada och våra sojabönor som är saltade/rostade kommer från Bulgarien.

    vänligen
    Linda
  • Tack för ett så snabbt svar! Det är skönt att höra att de inte kommer från Amazonas. Då kan jag fortsätta att använda sojamjöl och sojabönor från Risenta med gott samvete.
    Mvh
    Elisabeth
    Elisabeth Öfverholm
  • Hej, i vilket land har era pumpafrön sitt ursprung?

    Mvh Jenny
    Jenny
  • Hej Jenny,

    Våra pumpakärnor kommer från Kina.

    Hälsningar
    Linda
  • Hej!
    Tack för informationen.
    Mvh
    Elisabeth
    Elisabeth Öfverholm
  • Hej, vart kommer era gröna linser från?
    Matilda Andersson
  • Hej Matilda

    våra gröna linser kommer från Amerika.

    vänligen
    Linda
  • Varifrån kommer era pinjenötter?
    Roger
  • Hej Roger,

    Våra pinjenötter kommer från Ryssland.

    vänligen
    Linda
  • Vilket land odlas Pumpa kärnorna i?
    Det är inte bara Risenta som vägrar uppge ursprungsland. Några företag uppger var paketeringen sker, för att förvilla konsumenterna. Detta är INTE BRA, men ni vill väl inte avslöja att majoriteten av era produkter kommer från Kina (som allt annat).
    Med granskande hälsning
    Stefan
  • Hej Stefan
    Lite längre upp i tråden har samma fråga ställts, d.v.s. våra pumpakärnor är från Kina.
    Det är inte en vägran från vår sida utan det handlar om att vi inte kan förlita oss på bara en leverantör eller ett land. Så det kan variera från den ena leveransen till den andra. Vi arbetar på en lösning så att vi kan vara mer transparenta och att det ska vara lätt för våra kunder att se ursprungsland/länder.
    Är det någon mer produkt du undrar över är du välkommen åter.
    Vänligen
    Pia Konsumentkontakt
  • helt bovete kommer var någonstans ifrån!!!

    mls
  • Hej mls,

    Helt bovete kommer från Kina och polen, vart våra boveteprodukter kommer ifrån går att läsa lite längre upp i tråden.

    vänligen
    Linda
  • Hej!
    Var odlas den röda quinoan?
    Med vänlig hälsning,
    Anna
    Anna Holm Ek
  • Hej Anna
    Trevligt att du hittat vårt forum!
    Vår röda quinoa odlas i Bolivia.

    Ha en fin dag!
    Pia Konsumentkontakt
  • Tack detsamma!
    Anna Holm Ek
  • Hej,
    Jag ville veta ursprungslandet för de svarta sesamfröna.
    Sen ville jag säga att man som konsument inte (de flesta) vill ha mat från Kina. Varken eko eller vanlig. De har enorm korruption där, så tror man att man kan lita på deras "eco" borde man tänka om. Ville också att ni tittar närmare på Saltå kvarns produkt packaging. De använder inte lika mycket plast. Vi vill inte ha mera plast!
    Patricia
  • Hej Patricia,

    Här kommer svar på dina frågor.

    Våra svarta sesamfrön kommer från Indien.

    Det stämmer att vi har produkter från Kina, dock finns det väldigt många och duktiga odlare och producenter i Kina. Vår kvalitetsavdelningen, tillsammans med våra inköpare, lägger ner stort arbete med att finna kvalitetsgodkända leverantörer.

    När det kommer till förpackningen så jobbar vi alltid för att göra dem bättre, både för miljön och för själva produkten.

    Vänligen
    Linda
  • Hej,
    Tråden för ursprungsmärkning startade för snart ett år sedan och jag tycker det är märkligt att ni inte har större ambition att lösa era ”tekniska problem” för att tillfredsställa konsumenterna. Ert sortiment består av hälsoprodukter och större delen av era kunder torde vara både hälso- och miljömedvetna vilket innebär stort intresse för ursprungsland. Kan det möjligen vara så att ni vill dölja ursprunget för era produkter då det inte alltid harmoniserar med er klimatsmart filosofi?
    Orsaken till att jag hamnade här är att jag är letar efter ursprungslandet för era Hela Linfrön.
    Kenneth
  • hej Kenneth

    Tack för ditt inlägg i vår tråd om ursprungsmärkning.

    Det är inte en vägran från vår sida utan det handlar om att vi inte kan förlita oss på bara en leverantör eller ett land. Så det kan variera från den ena leveransen till den andra. Vi arbetar på en lösning så att vi kan vara mer transparenta och att det ska vara lätt för våra kunder att se ursprungsland/länder. Fram tills dess är man alltid välkommen att kontakta oss via mail, forum eller telefon så svarar vi på vilket land produkten kommer ifrån.

    För att svara på din fråga på ursprungslandet för hela linfrön så är våra från Sverige.

    vänligen
    Linda
  • Hej!
    Jag undrar vart era russin, fikon och solros-och bomullsfröolja kommer ifrån. Är det sant att erat ris importeras från Kina?

    Saba
  • Hej Saba.

    Tack för din fråga.
    • våra russin kommer från Turkiet
    • våra fikon kommer från Turkiet
    • båda våra rissorter, råris & Avorioris kommer från Italien
    Vi har inte solrosolja eller bomullsfröolja i vårt sortiment, kan tyvärr inte hjälpa dig med ursprungsland på dessa två.

    vänligen
    Linda
  • Hej! Varifrån kommer era röda linser?
    Fredrik Stål
  • Hej Fredrik.

    Trevligt att du hittat vårt forum!
    Våra röda linser odlas i Kanada.

    Ha en fin dag!
    Linda
  • Hej!
    Jag undrar vilket land era Mörka psylliumfrön kommer från?
    Eva
  • Hej Eva,

    Vissa av våra Mörka psylliumfrön kommer från Indien och vissa från Frankrike.

    Hoppas du får en trevlig fredag samt helg!

    Hälsningar,

    Malin Malmsten
  • Hej,

    Är det några av era torkade bönor som odlas i Sverige?

    Vänligen, Minna
    Minna
  • Hej Minna,

    Tack för din fråga.
    Ingen av de bönor som vi har i vårt sortiment kommer från Sverige

    vänligen
    Linda
  • Hej !
    Jag undrar vilka av era produkter som odlas i Sverige?
    Mvh Rebecka
    Rebecka
  • Hej Rebecka,

    Tack för din fråga.

    Vi har en produkt som odlas i Sverige och det är Linfrön.

    vänligen
    Linda
  • Det är viktigt att få veta ursprungsland jag själv väljer numera produkter efter att det ska vara odlat så nära hemort som möjligt det vill säga helst i Sverige eller Europa.  Uppges inget ursprungs köper jag inte produkten.
    Josefin Johansson
  • Hej Josefin!
    Det handlar om att vi inte kan förlita oss på bara en leverantör eller ett land. Så det kan variera från den ena leveransen till den andra, alltså är det svårt att på förpackningen skriva var det kommer från. Vi arbetar på en lösning så att vi kan vara mer transparenta och att det ska vara lätt för våra kunder att se ursprungsland/länder.
    Ha en fin dag.
    Robyn
  • Hej.
    I vilket land odlas Risentas (oskalade) sesamfrön (artnr 121020)?
    Mvh
    Lennart
    Lennart Frise
  • Hej Lennart!

    Våra oskalade sesamfrön kommer från Indien.
    Ha en fin dag!
    Robyn
  • Hej! Vart kommer era chiafrön från?

    Mvh Julia
    Julia
  • Hej Julia!

    Våra Chiafrön kommer från Peru och Paraguay.
    Med Vänlig Hälsning
    Robyn
  • Jag har funderingar över er bönpasta. Här i tråden skriver ni att era sojabönor odlas i Kanada, gäller det även råvaran till bönpastan?

    Jag har även sett på förpackningen att den produceras i Kina. Överlag känns det inte riktigt som att någon som helst produktion i Kina stämmer överens med er profilering.
    Johan
  • Hej Johan!

    Råvaran till vår Bönpasta kommer från Kina. Vi gör regelbunda opartiska kontroller för alla våra råvaror oavsett land de kommer från.
    Med Vänlig Hälsning
    Robyn
  • Hej,
    jag undrar var ert kikärtsmjöl produceras. Läste tidigare i tråden att själva kikärterna kommer från Turkiet, men var produceras de till mjöl? I Turkiet, Sverige eller något annat land? Tack på förhand för svar!

    Med vänlig hälsning,
    Emma
  • Hej Emma!

    Kikärtsmjölet produceras i Italien.
    Ha en fin dag!
    Robyn
  • Hej. Vart kommer era röda linser ifrån?
    Isabell
  • Hej Isabell!
    Våra röda linser kommer från Kanada.

    Trevlig helg!
    Robyn
  • Hej
    Jag håller med dom som tidigare ifrågasatt ambitionerna om att ursprungsmärka era produkter då det gått så länge sedan ert svar juni 2018 "Vår förhoppning är att, inom kort, ska kunna lösa en del tekniska problem som underlättar för våra kunder." Själv försöker jag undvika produkter som transporterats långt speciellt om det går att få tag på från närmare håll och blir besviken när ursprung saknas. Nu över till den direkta frågan, var är erat bakmix fröknäcke med rotfrukter producerat och varifrån kommer dom ingående ingredienserna.
    Vänliga hälsningar
    Dan
  • Hej Dan!

    För vårat Fröknäcke bakmix rotfrukter har ingredienserna sitt urspung:
    Rödbeta och palsternacka kommer från Tyskland och Polen
    Morot och Salt kommer från Polen
    Majsmjöl kommer från Italien och Tyskland
    Solroskärnor kommer från Bulgarien
    Linfrö kommer från Ryssland och Kazakstan
    Pumpakärnor och Bovetemjöl kommer från Kina
    Psylliumfrön kommer från Indien

    Trevlig helg!

    Robyn
  • Tack för ert snabba svar, dock kan jag tyvärr konstatera att inget av ingående produkter är svenskproducerat (vilket jag misstänkte lite) trots att flertalet finns att tillgå.
    Det gör att jag fortsättningsvis kommer att göra min egen mix med så långt som möjligt svenskproducerade ingredienser.
    En personlig reflektion är att ni i större utsträckning bör ser er om efter ingredienser producerat i Sverige om ni vill behålla kunderna då dom blir alltmer medvetna av det man handlar.
    Det gäller både ur transportsynpunkt och att vi oftast har vi ju strängare miljölagar vilket bör gynnas. Tyvärr medför det ofta dyrare produktionskostnader men det är priset man får betala tycker jag om man vill ha en bättre miljö och värna om den svenska lantbruksproduktionen.

    Vänliga hälsningar
    Dan
  • När kommer ursprungsmärkning på produkternas förpackningar?
    Sunna-Kajsa Israelsson
  • Hej Sunna-Kajsa!

    Just nu ser Risenta över miljövänligt packningsmaterial och nya maskiner ska investeras, i detta projekt har de tagit med frågan om det är tekniskt möjligt att skriva ut ursprungsland på förpackningarna.

    Med Vänlig Hälsning
    Robyn
  • Hej!
    Varifrån kommer ert havremjöl?
    Mvh Lea
    Lea
  • Hej Lea!
    Vårt havremjöl kommer från Tyskland och Tjeckien.

    Med Vänlig Hälsning
    Robyn
  • Har ni någon produkt från Ukraina?
    Var kommer era gröna liner ifrån för land? En bit upp blev svaret Amerika, men går det inte att precissera?
    N
  • Hej!

    Våra gröna Linser kommer från USA.
    Har kollat igenom våra produkter och hittar ingen som kommer från just Ukraina.
    Med Vänlig Hälsning
    Robyn
  • Jag efterlyser också ursprungsland på era produkter. Om jag inte hittar pumpafrön som inte är odlade i Kina så kommer jag nog att sluta köpa pumpafrön alls.
    Hoppas att era kommande bättre förpackningar kommer snart och aktiv får information om ursprungsland samtidigt
    Ann-Sofie Gumælius
  • Hej!
    Varifrån kommer era hirsflingor?
    Mhv
    Lea
  • Hej Lea!
    Våra Hirsflingor kommer från Polen och Österrike.

    Med Vänlig Hälsning
    Robyn
  • Tack! Och varifrån kommer dinkelflingorna? Mvh Lea
    Lea
  • Hej Lea!
    Våra Dinkelflingor kommer från Tyskland.
    Allt gott,
    Robyn
  • Hej, jag har en fråga! Hur fraktar ni era sojabönor från att dom skördas? Vilket land kommer dom ifrån och vart paketerar ni dom? Tack på förhand.
    Emmy
  • Hej Emmy!
    Våra Sojabönor odlas och produceras i Kanada. De fraktas på båt till Europa för att sedan fraktas på lastbil. Slutligen paketeras de i Stockholm.

    Med Vänlig Hälsning
    Robyn
  • Hej! Jag undrar vad mandlarna odlas som sedan blir till ert mandelmjöl. Hälsningar Sofia
    Sofia J
  • Hej Sofia!
    Råvaran till vårt mandelmjöl kommer från Kalifornien.

    Allt gott,
    Robyn
  • Hej Risenta!
    Var varifrån kommer ert rismjöl?
    Tack på förhand, Hälsningar Agneta
    Agneta Mallenberg
  • Hej Agneta,

    Tack för din fråga.
    Vårt rismjöl kommer från Italien, Frankrike, Pakistan, Indien och Guyana.
    Det ser kanske mycket ut med 5 länder men det handlar om att vi inte kan förlita oss på bara en leverantör eller ett land. Så det kan variera från den ena leveransen till den andra, alltså är det svårt att på förpackningen skriva var det kommer från. Vi arbetar på en lösning så att vi kan vara mer transparenta och att det ska vara lätt för våra kunder att se ursprungsland/länder.

    Ha en fortsatt bra dag!
    Linda
  • Hej!
    Varifrån kommer ert teffmjöl?
    Mhv
    Lea
  • Hej Lea,

    Tack för din fråga.
    vårt Teffmjöl kommer från Spanien.
    Linda
  • Hej!
    I konversationerna ovan skriver ni 2018 att ni avser att märka era produkter med ursprungsland snart men att ni har tekniska problem. Nu är det 2020- varför har ni inte löst de tekniska problemen? Det vore bra om ni kunde snabba på lite så att man som konsument vet var produkten kommer ifrån.
    Rosemary Solvarm
  • Hej Rosemary,

    tack för ditt inlägg. Vi är medvetna om att vi ligger efter med stämplingen, men förhoppningsvis så ska det vara löst till hösten i samband med att vi flyttar vår produktion från Rotebro till Mölndal.

    vänligen
    Linda
  • Hej!
    Jag undrar var nyponmjölets nypon kommer ifrån och var de görs till mjöl? Tacksam för snart svar.
    Sara
  • Hej igen!
    Var kommer hasselnötterna ifrån i era produkter?
    Tack igen!
    Sara
  • Hej Sara

    Tack för dina inlägg och frågor.

    Nyponen till vårt nyponskalmjöl och nyponskalsbitar kommer från Chile.
    Det transporteras efter torkning där till Sverige, med båt, och här maler vi nyponen till mjöl.

    Våra Hasselnötter som vi bland annat har i våra Müsli sorter kommer från Turkiet.

    vänligen
    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.