Varför blir solroskärnorna gröna i ugnen?

Jag har lagt märke till att solrosfröna blir gröna i ugnen, t.ex. när jag bakat bikarbonat-bröd med mycket fröer. Varför blir de det?
Pia Konsumentkontakt

Kommentarer

  • Att svara
    Pia Konsumentkontakt
  • Hej!
    Mycket bra. Har undrat detsamma. Finns det något svar?
    Christian
  • Hej Christian!
    När man bakar med bikarbonat och solroskärnor kan dessa ihop bidra till att restultatet får en grön färg. Detta beror på att bikarbonat är basiskt och när det utsätts för hög temperatur tillsammans med syre så reagerar det med fettsyrorna i solrosfröna och ger resultatet en grön färg. Ser kanske inte så trevligt ut med ett grönt bakverk eller bröd, men helt ofarligt.

    Med Vänlig Hälsning
    Robyn