Allergener - "spår av nötter" i era produkter?

Hej!
Ser att frågan ställts tidigare i ert forum men då det gått en tid vill jag höra med er igen. Jag är allergisk mot jordnötter, nötter och mandel.
Jag undrar om ni alltid skriver ut "kan innehålla spår av" när det gäller jordnötter, nötter och mandel om det finns en risk för korskontaminering eller spår av i produkten?
Jag har ätit många av era produkter hela mitt liv och det har aldrig varit några problem. Men nu har ni uppdaterat era förpackningar och då ville jag passa på att fråga så inget ändrats.

Vänligen,
Tina

Kommentarer

  • Hej Tina,

    Vi skriver fortfarande alltid ut i de tillfällen det kan finnas risk för spår av allergener, om de t ex förekommer i samma fabrik eller hanteras av samma maskin. Då hittar du märkningen "kan innehålla spår av nötter" på förpackningen. För att vara säker, kontrollera alltid på aktuell förpackning då risker kan förändras vid eventuellt byte av leverantör eller produktionsmetod. Denna information står då alltid direkt efter innehållsdeklarationen.

    Jordnötter tillhör familjen baljväxter, och märks alltid ut som en separat allergen. Så om det står "kan innehålla spår av nötter" är inte jordnöt inräknat i detta. Vidare hanterar vi inte jordnötter i våra fabriker, så eventuella spår av jordnötter kommer då från leverantören av nötterna.

    Hoppas det känns bra för dig! 😊

    Vänligen,
    Louise
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.