Varför har Sverige ingen silverreserv?

Varför har Sverige ingen silverreserv när det är den metall som genom historien använts mest som valuta?

Kommentarer

  • Att Riksbanken äger guld beror till stor del på guldets historiska koppling till sedlar och mynt, då Riksbanken under en period med bland annat guldmyntfot var skyldig att lösa in sedlar mot guld. Numera är guldet en finansiell tillgång som i likhet med valutareserven syftar till att säkerställa att Riksbanken kan utföra sina uppdrag.
    Riksbanken
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.