Säkerhetsdetaljer på sedlarna

Varför varierar säkerhetsbandets placering på sedlarna?

Kommentarer

  • Placeringen på det säkerhetsband som finns på 100-, 200-, 500- och 1 000-kronorssedlarna kan variera något i sidled mellan sedlarna. Denna variation uppstår naturligt i sedeltryckningsprocessen och är därför inget feltryck.

    Även storleken på sedlarna kan variera med +/- 1 mm. Detta är också en naturlig variation som uppstår vid tryckningen av sedlarna. Om man mäter från vänsterkanten på sedeln till vänsterkanten på sedelns säkerhetsband skiljer sig måtten enligt följande:

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.