Riksbanken förlust

Hur är det möjligt att Riksbanken gör en förlust på 40 miljarder sek när bankerna tjänar 1000 miljarder sek?
Lars Ekström

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Riksbanken gjorde inte en förlust på 40 miljarder 2023. Du kan läsa mer om detta i årsredovisningen här: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/arsredovisning-2023/

    I sammanfattningen står bland annat så här:
    "För räkenskapsåret 2023 redovisade Riksbanken en vinst på 16,2 miljarder kronor. Efter resultatdispositionen, väntas det egna kapitalet öka till –2 mil­jarder kronor under 2024.
    Den redovisade vinsten berodde främst på ränteintäkterna för Riksbankens innehav av svenska och utländska värdepapper men också på realiserade valutavinster.
    Riksbanken kommer, i enlighet med riksbankslagen, att göra en framställning till riksdagen om att stärka det egna kapitalet. Riksbanken avser även att utreda hur finansieringen av verksamheten kan breddas.
    I syfte att minska valutarisken har Riksbanken beslutat att valutasäkra en del av valutareserven. Säkringen påbörjades under 2023 och fortlöper under inledningen av 2024 till dess att ungefär en fjärdedel av valutareserven har säkrats."

    Det kan tilläggas att jämförelsen mellan privatbanker och Riksbanken när det gäller resultaträkning inte är särskilt relevant eftersom centralbanksverksamhet och privatbanksverksamhet är i grunden olika.

    Siffran 40 miljarder som du nämner har förmodligen att göra med att Riksbanken har aviserat behov av ett kapitaltillskott för att kunna leva upp till den nya riksbankslagens krav på eget kapital. Du kan läsa mer om det här: https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2024/ingen-avsattning-for-finansiella-risker-2023/

    Mvh

    Riksbankens kommunikationsenhet

    Erik Kommunikatör