Minnesmynt

Vad innebär det att minnesmynt är giltiga betalningsmedel? Kan de användas för betalning överallt?

Kommentarer

  • Hej

    Huvudregeln är att minnesmynt är lagliga betalningsmedel och ska kunna användas i handeln som vilket annat giltigt betalningsmedel som helst.
    Men denna regel kan dock avtalas bort av affärer, restauranger etc. En butik kan alltså i princip vägra att acceptera kontanter överhuvudtaget, vägra acceptera minnesmynt eller vissa valörer (t. ex. 1000-lappar). Om du har minnesmynt som du inte längre vill ha kvar och du inte kan handla med dem kan det vara möjligt att lösa in dem på en bank, eventuellt mot en avgift. Även Riksbanken löser in minnesmynt: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/mynt/minnesmynt/

    Hälsningar
    Riksbanken

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.