Vad gör jag om jag upptäcker en falsk sedel eller ett falskt mynt?

Falska sedlar och mynt
Riksbanken

Kommentarer

  • Man får inte betala med falska sedlar och mynt. Det är ett allvarligt brott och den som medvetet gör detta kan dömas till fängelsestraff. Det är också straffbart att inneha falska sedlar eller mynt om man har för avsikt att sprida dem.

    Om du upptäcker en falsk sedel eller ett falskt mynt, ta inte emot sedeln eller myntet. Har du redan gjort det – försök komma ihåg hur du kan ha fått sedeln eller myntet, och gör sedan en polisanmälan.

    Läs mer: ​Hur vet jag att en sedel är äkta?​​​
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.