Varför skall jag välja KON22/33 före CV33?

Hej,
VVS firman rekommenderar 1st KON33.12 och 3st KON22.26 och när jag frågar varför inte 1st CV33.12 och 3st CV33.26 så uteblir svaret. Huset är byggt på 70-talet med moderna fönster(stora) och med tilläggsisolering på tak och anledning till byte är en anpassning till v-pump (55/45/20). Gamla paneler var 1st 1400(dubbel) och 3st 2800(enkel). Ovanför radiatorerna så sitter det en homogen fönsterbräda 250mm djup så om jag väljer 22 eller 33 spelar ingen roll, panelerna/konvektorerna kommer att sitta under fönsterbrädan vilket som. Fönsterbrädan skall modifieras för bättre luftflöde men det blir ingen större modifiering

M.v.h
Hasse

Hans Kjellegård

Kommentarer

  • Hej Hans,
    Tack för din fråga.
    Purmo Kon är en konvektor medan Purmos CV klassas som en panelradiator.
    Konvektorer är uppbyggda på ett lite annorlunda sätt jämfört mot panelradiatorer,
    konvektorer är uppbyggda för att värmen ska strömma uppåt vilket då förebygger kallras vid stora fönsterpartier.

    Jag förstår det som om installtören har varit hos dig och det finns kanske belägg för att han rekommenderar Purmo Kon som inte framgår ovan.
    Det som kan tala för CV är att du har vägg och inte helt öppna fönseterpartier. och CV  är absolut är en bra radiator med bra värmeavgivning, både strålingsvärme och konvektionsvärme, om än inte så mycket som Purmo Kon.

    Jag föreslår att du går in på nedan länk och läser om de olika alternativen i en kampanj som vi hade för något år sedan.

    http://whatsup.purmo.com/se/varmekomfort-och-kallras-vid-stora-fonster/

    Lycka till
    mvh
    Kristina