Kan en radiator frysa om du ställer termostaten på siffran 0?

Hej! En som bor i lägenhet i mitt hus satte sin radiator (panelradiator med tilluftsdon) på lågtemp-läge (snöflingan) och var sedan inte hemma under två veckor. Under tiden han var borta blev det väldigt kallt ute, vilket resulterade i att hans radiatorer + rör frös och sprack. Är detta något som kan ske om man sätter termostaten på läge "0" på sin radiator?

Vänligen,
Marie

Kommentarer

  • Hej Marie!
    Så tråkigt att höra...
    Ja tyvärr kan detta hända när man sätter termostaten på 0. Då stängs tilloppet och det är då stor risk att det fryser vid intag av kall luft.

    För att undvika frysrisk skall radiatorer med tilluftsdon förses med termostat som minimibegränsas till 10-12 och får ej stängas helt.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Hannah Sales and Customer Support