Hur ofta bör man byta filter i AIR tilluftsdon? (F7 och F9)

Hej,
Vi har Purmofilter F7 i våra tilluftsventiler under elementen. Fastigheten är belägen i Göteborg intill högt trafikerade gator.
Hur ofta anser ni att filtren bör bytas?
Vi byte senast 2020. Vid kontroll och dammsugning är de fortfarande svarta.

Bengt Johansson

Kommentarer

  • Hej Bengt,

    Tack för din fråga.

    Jag lägger med ett utdrag ur vår Drift och Skötsel instruktion här nedan:

    Underhåll och rengöring
    AIR donet är tillverkat av hållbar och brandsäker ABS V0 Komposit.
    Dammsugning av väggkanalen, donets insida, teleskopkanalen och filtret rekommenderas 2–3 ggr per år.

    Dammsugning av F9- och F7 filtret bör ske utomhus, eftersom de små partiklarna i filtret kan passera genom dammsugarens filter. Detta gäller ej centraldammsugare.
    Man kan även dammsuga teleskopkanalen.
    OBS! Grovfiltret är tvättbart. AIR donet, teleskopsdelen och radiatorytan kan rengöras med normala rengöringsmedel som inte innehåller ammoniak eller skrubbande partiklar.

    Byte av filter
    AIR donets F9 filter har egenskaper som hög avskiljningsgrad, vilket är till stor fördel för människor som lider av t.ex. astma eller allergier.

    Behovet av filterbyte är helt beroende av uteluftens kvalitet. Luftkvaliteten på gatunivå i en storstad är väsentligt sämre än luften på våningar högre upp eller på landsbygden. Filtret bör granskas med jämna mellanrum tills man hittar det rätta bytes-intervallet. Filtret byts då det är mörkt av damm på båda sidorna.

    Mvh

    Malin K Sales and Customer Support