Hur mycket ström drar ett el-element

Hur mycket el drar ett el element på 1000w om man sätter det på 17 grader?
Håkan

Kommentarer

  • Hej.
    Det är en knepig fråga.
    Det enda man kan säga är att det drar 1000W då det behöver ge värme.
    Hur många eller långa perioder det behöver ge värme för att uppnå eller bibehålla 17°C i ett rum beror på väldigt många faktorer.
    T.ex.
    - Hur stor yta som ska värmas upp
    - Vilken takhöjd det är i utrymmet
    - Hur bra isolerade väggarna är (Vilket U-värde de har)
    - Hur många ytterväggar utrymmet har.
    - Hur mycket fönster det finns och vilken typ av fönster det är samt hur gamla de är.
    - Vilken utomhustemperatur det är
    - Hur mycket det blåser.

    På vår hemsida finns det ett "effektberäkningsverktyg" som kan vara till hjälp men där börjar uträkningen "baklänges" med vilken effekt du behöver i ett rum. Men det kan hjälpa dig en bit på vägen:
    https://www.purmo.com/sv-se/verktyg-och-tjanster/varmebehov/varmebehov-rum
    Joakim Tech Support El Nordic