Kan man räkna ut/om effekten på äldre modeller av TP?

Hej, jag skulle vilja dubbelkolla med er att jag gör rätt när jag försöker ta reda på effekten på befintliga äldre TP-radiatorer. Jag har det inskannade bladet som visar effekter för 3 olika temperaturområden för TP1, TP2, TP3 som tillverkades fram till -89. Dock saknas bladet som hänvisar till omräkning av andra temperaturområden som det hänvisar till längst ner på sidan. Det jag ska räkna på är 60/40. Men om jag räknat rätt så bör mitt deltaT vara 30 grader om jag räknar på 20 grader inomhustemperatur. Då bör det vara kolumnen (55/45) med deltaT 30 grader jag ska utgå ifrån, stämmer det?

Ett exempel: En TP2-507 med systemtemp 60/40 kan således ge 280W?

Sen undrar jag även om 1, 2 och 3 står för antar sektioner?

Tack på förhand!
Sandra

Kommentarer

  • Hej Sandra,

    Tack för din fråga.

    Det går bra att räkna effekten vid 60/40/20 (tillopp/retur/rumstemperatur) som lika effekten vid 55/45/20.

    Typ 1, 2 och 3 motsvarar de typerna vi idag kallar 10 (en radiatorkropp utan konvektorplåt), 11 (en radiatorkropp med konvektorplåt) och 22 (dubbelradiator, två st typ 11).

    Mvh

    Malin K Sales and Customer Support