Spireabladveps

Vi har spirea hekk. De siste 2 årene har jeg fått spireabladveps larver som spiser alle bladene. Jeg har gjort tips med å riste de ned og koke de slik at de dør. Men de kom igjen året etter. Kan jeg forvente at de nå kommer hvert år? Hva kan jeg evnt gjøre? Må jeg bytte ut spireahekken?

Malin

Kommentarer

  • Hei Malin!

    Så kjedelig å høre at du har spireabladveps på plantene dine!

    Det som er viktig når du skal bekjempe disse er å gjøre tiltak tidlig nok - de legger jo egg for sin første generasjon rundt mai og om du får bukt med denne generasjonen så har du gjort mye. Dette er jo en skadegjører som kommer flygende, så det kan være vanskelig å unngå at den kommer tilbake - her råder jeg deg til å gjøre en innsats å være på vakt i et år eller to, og begynne denne behandlingen så tidlig som mulig når du først ser tegn til dem. Da det ikke finnes midler som er tillatt for hobbydyrkere mot denne så er den metoden du beskriver det mest effektive.

    Om ingen er igjen til å overvintre i jorden hos deg så er det sannsynlig at de ikke kommer tilbake med det første. :-)

    Lykke til!
    Silje Gartner

Ditt navn og innlegg blir synlig for alle. Din e-postadresse vises aldri offentlig.