Grønnsaker til sansehage på bo- og behandlingssenter?

Hei.
Vi har en liten jordplett i et av våre sansehager ved et bo- og behandlingssenter der det vurderes å dyrke lettstelte grønnsaker.

Det finnes et ønske om å sette poteter her men da har det dukket opp et spørsmål om det innebærer risiko kring forgiftning om man får spist potetblomster? Vi har flere med demens/kognitiv svikt som bor her så må derfor sikkerhetsstille at vi ikke planter noe som kan være giftig å få i seg. Er det eventuelt noen andre grønnsaker dere kunne tipset om å plante istedenfor?

Pletten er ca 2x3m så kan gjerne være at det dyrkes kun en type grønnsak.

Takk på forhånd,
Evelyn

Kommentarer

  • Hei Evelyn!

    Ja, den øvre delen av planten (samt eventuelle poteter som har kommet for langt opp og blitt grønne av solen) er giftige, og skal ikke spises. Verst er jo "poteteplene" som kommer etter at blomstringen er ferdig. Har dere derimot mulighet til å fjerne blomstene når de kommer så burde risikoen være liten - selv om potetene stort sett skal høstes når riset visner, så er det absolutt mulig å høste dem tidligere, om så potetene ikke blir like store som de kan bli. Du trenger altså ikke vente til blomstringen er over. Men merk at det også er giftstoffer i riset, om ikke like mye som i eplene, så dette bør også unngås å inntas. (Dette gjelder forøvrig veldig mange forskjellige planter)

    En trygg plante hvor du kan spise både ris og rot er jo gulrot - riset kan blant annet brukes til å lage pesto!

    Andre grønnsaker hvor du kan spise hele planten er: Grønnkål, brokkoli, reddiker, selleri, fennikel. I tillegg har du jo forskjellige salater, ruccola, urter - f.eks. timian, kruspersille og gressløk. Gressløk er også en veldig fin plante å samplante med gulrot, da den bidrar til å holde gulrotfluer unna.

    Håper det ga deg noen tips!
    Silje Gartner
  • Stort takk for godt svar og veldig nyttige tips! Dette var til veldig stor hjelp så det skal jeg ta med meg videre =)
    Evelyn

Ditt navn og innlegg blir synlig for alle. Din e-postadresse vises aldri offentlig.