Planting av hekk og planting i skråning

Tenkt så ordne en hekk, men det er ikke veldig mye lys der. Hekken trenger ikke å være helt tett. Om hekken også er fin på vinteren er det en bonus. Har dere noen tips?
Skal også plante i en skråning. Det er lys der halve dagen kun (fra morgenen til ca 14).Plantene bør dekke godt og ikke være så høye. Skråningen venter mot en bilvei. Noen tips til planter og når de bør plantes? Gjerne noe bilvennlig.
Ru

Kommentarer

  • Hei Ru!

    Jeg hjelper deg gjerne med forslag til planter, men først har jeg noen spørsmål.
    1. Hvor i landet er dette? Her kan du sjekke hvilken herdighetssone som gjelder der du bor: Klimasonekart
    2. Hvor lite lys er det snakk om? Får hekken noen timer sol i løpet av dagen, eller er det ganske så mørkt?
    3. Til skråningen din, tenker du noe bunndekkende som ikke krever mye stell eller ønsker du en mer "levende" skråning med variasjon, som kanskje krever litt mer innsats?
    Silje Gartner
  • 1. sone 3. Trondheim
    2. den får lys fra kl 11-21 (med opphold mel 12-13 pga en bygning). Men på høysommer er d lite skygge
    3. gjerne bunndekkende:)
    Ru
  • Takk for informasjonen!

    Det er jo en god del sol, men en hekk som fungerer veldig fint i din klimasone, er vintergrønn og som også tåler både sol og halvskygge er barlind. Barlind er en tøff plante som også tåler godt beskjæring, og som er fin både som tett hekk eller som enkeltplanter. Et annet alternativ kan være bøk - ikke like hardfør som barlind, men burde fungere fint hos deg. Den er tynnere og bruker lenger tid på å bli tett, men er et fint alternativ om du vil ha noe med bladverk. Den er ikke vintergrønn men beholder sine gyllenbrune blader på gjennom vinteren, og er meget dekorativ når solen treffer den.

    Et tips til skråningen din kan være Vinterglans - denne tåler skygge og halvskygge, og fungerer veldig godt ved vei. Den er lav og vintergrønn, og sprer seg som et grønt "teppe" over jordoverflaten.

    Håper det ga deg noen tips!
    Silje Gartner
  • Takk!
    Vil aroniahekk også

    og vedr skråningen, har du tips til noe med mer farger også? Kunne hatt ulike tette planter. Gjerne noe bievennlig
    Ru
  • Her ser det ut som en del av spørsmålet ditt forsvant - har du mulighet til å sende spørsmålet angående aronia på nytt? :-)
    Silje Gartner
  • Ser det.. underlig.
    vi kunne tenke oss arioniahekk fant vi ut.Vil du fraråde oss dette?
    Ru
  • Aronia er absolutt et godt alternativ! Den er løvfellende og er stort sett ikke så tett eller skjermende om vinteren, men den er jo veldig fin om sommeren, og tåler forholdene hos deg godt.

    Du kan ha noe med blomster i skråningen din, men da det er såpass lite lys så vil de fleste blomstre litt mindre enn ellers. Blomstrende planter som kan tåle forholdene med tanke på både herdighet, lys og nærhet til vei er for eksempel:

    Silje Gartner
  • Tusen takk for alle tips ❤️
    Ru

Ditt navn og innlegg blir synlig for alle. Din e-postadresse vises aldri offentlig.