Epletre og plommetre på balkong, funker det?

Har dere disse trærne til balkong?
Nina

Kommentarer

  • Hei Nina!

    Det finnes jo sorter som er saktevoksende, eller søyletrær som tar mindre plass. Er det noen spesielle sorter du tenker på? Evt. hvordan skal trærne stå - hvor mye jord får de?
    Silje Gartner
  • Vet ikke hvilke sorter som passer, men er veldig glad i aroma epler og Victoria plommer. Jeg må kjøpe store Potter til som passer til trær.
    Nina
  • Jeg forstår! Et Aroma-tre vil jo kunne klare seg i en potte en god stund, men mangel på plass vil alltid være litt begrensende for vekst og levetid for trær som egentlig trenger mye mer plass. Men du kan få glede av dem i potte i mange år!

    Det spørs jo litt hvor i landet du bor også, bor du i herdighetssone 5 eller høyere så bør du nok fokusere mer på et hardført tre enn et som er lite. I tillegg er jo pollinering noe å tenke på. Om du velger en "vanlig" sort og bor i nærheten av andre hager så er sjansen stor for at det finnes et tre som kan pollinere ditt der ute - er du usikker så kan du velge et familietre. Det er et tre som har 2 (eller flere, det vi har i sortiment i dag har 2) forskjellige sorter epler på samme tre, og er dermed selvfertil. Ellers kan et lite søyletre som 'Suncats' fungere. Dette er ikke noe vi har i sortiment i år, og her er nok sjansen større for at du må ha 2 trær for å sikre pollinering da denne sorten ikke er like vanlig. Pollineringssort er da 'Starcats' og 'Redcats', som også er søyletrær og egnet for potter.

    Det blir litt det samme med plommer - både 'Victoria' og 'Opa' er selvfertile, så i en romslig potte med jevnlig beskjæring kan disse fungere en god stund. I tillegg skal vi få en ny sort i år som heter 'Nana Gold Dust' som kun skal bli maks 2 meter høy, men enn så lenge har jeg ikke mer informasjon om denne sorten da den er relativt ukjent her til lands. :-)
    Silje Gartner

Ditt navn og innlegg blir synlig for alle. Din e-postadresse vises aldri offentlig.