Ledsen lavendel, vad kan ha hänt?

Planterade lavendel i kruka ute på balkongen för 3 dagar sedan och i planteringen så vattnade jag den. Nu idag så är den rätt hängig och ledsen 🙁 Har inte vattnat den sedan helgen då jag hört att den tycker om torr jord. Kände idag och jorden var torr, vattnade dock i lite panik nu. Bor i söderläge så den får gott med sol. Försökt söka runt vad det kan bero på men hittar inte vad som kan vara fel. Kan det vara för att jag planterat den med ett par andra blommor? Eller var den ledsen för att den faktiskt hade torkat för mycket, har ju varit rätt soligt dessa dagar.
Tack på förhand! 😀
Madeleine

Kommentarer

  • Hej Madeleine!

    Så tråkigt att dina lavendel inte mår bra. Det där med att man inte behöver vattna lavendel är en sanning med modifikation. När de växer i en rabatt och är etablerade behöver de nästan inget vatten för att må bra men i kruka eller under etablering kan de behöva en hel del vatten. Särskilt om krukorna står där de borde vilket ju är i solen. En varm dag värms krukan upp och det blir som ett litet torkrum för rötterna. Du behöver alltså vattna, kanske inte lika ofta som andra växter i kruka men de behöver ändå vatten.
    Hedvig Trädgårdsmästare

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din mejladress visas aldrig publikt.